• Teknik och digital kompetens – Lärarhandledning

    Handledningen visar hur kunskap om digital teknik är en del av den digitala kompetens alla behöver. Handledningen lyfter flera perspektiv och ingångar till att undervisa i teknik på ett sätt som stärker elevernas digitala kompetens. Publicerad 2022-04-06.

  • Programmering och digital kompetens – Lärarhandledning

    Den här handledningen lyfter programmering som en del av digital kompetens. Den ger dig tips och förslag på hur du med stöd av innehållet i lektionsbanken Digitala lektioner kan arbeta med programmering och digital kompetens i flera olika ämnen i klassrummet. Publicerad 2022-04-06.

  • Källkritik och digital kompetens – Lärarhandledning

    Den här handledningen belyser hur kritiskt tänkande är en central del i den digitala kompetensen och lyfter särskilt de delar av den digitala kompetensen som handlar om informationssökning och källkritik. Publicerad 2022-04-06.

  • Källkritik på internet

    Öva upp ditt källkritiska tänkande – lär känna källorna du delar och låt ingen lura dig! En kritisk hållning till innehållet på internet borde vara en del av allas digitala vardag, och det finns goda möjligheter att kolla upp saker vi ser på nätet.

  • Eleverna och internet 2016

    Eleverna och internet 2016 är en rapport som bygger på statistik från Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet. Kapitlet om pedagoger och deras användning av digitala resurser är gjord inom ramen för Internetstiftelsens skoltävling Webbstjärnan, och de pedagoger som blivit tillfrågade har varit aktiva i skoltävlingen under tävlingsåret 2015-2016. Publicerad 2016-09-22.

  • Barnhack

    I dag använder de flesta yngre i Sverige uppkopplade apparater och datorer. Men förståelsen för hur allt hänger ihop är rätt liten. Det handlar om att väcka nyfikenheten och intresset för hur datorer, programmering och nätet egentligen fungerar. Publicerad 2016-06-02.

  • Ungas integritet på nätet

    Integritet handlar till stor del om att känna efter var ens egna gränser går. Vad är jag beredd att dela med mig? Var går just min gräns? Att prata med barn och unga om integritet och gränser handlar inte om att sätta upp de här gränserna åt dem, utan om att vägleda dem så att de kan fatta mer medvetna beslut. Publicerad 2016-05-19.

  • Motverka nätmobbning! Råd till dig som är vuxen

    Att använda internet är lika självklart för barn och unga som att kliva upp ur sängen på morgonen. Och nätet är fantastiskt. Men när internet blir en plattform för kränkningar och mobbning är det lätt att som vuxen känna sig bortkollrad bland alla webbsidor och sociala appar.