Biblioteket i Änge är ett av Krokom kommuns sex bibliotek där byborna varje vecka framöver kommer kunna få hjälp med digitala spörsmål tack vare kommunens nystartade DigidelCenter.

Tre mil nordväst om kommunens centralort Krokom ligger byn Änge med drygt 300 invånare. Temperaturen har denna januariförmiddag parkerat sig på 15 minusgrader och ett tjockt snötäcke ligger över ängar och hustak. Inne på ortens lilla bibliotek är det betydligt varmare. Tillsammans med lanthandeln utgör det byns hjärta och hit kommer folk ofta för att få hjälp med allehanda digitala ärenden, berättar Cecilia Borgsten som jobbar på biblioteket.

Utvecklingen går så fort, de äldre hinner helt enkelt inte med.

Cecilia Borgsten

Det kan vara allt från att hjälpa någon med att köpa tågbiljett, kolla sitt ICA-saldo eller att få hjälp med att söka information på internet. Även om det egentligen inte tillhör hennes arbetsuppgifter försöker Cecilia alltid att hjälpa till. Hon intygar att behovet av hjälp med det digitala är stort och är därför glad att kommunens DigidelCenter nu kommer att hjälpa byborna.

– Utvecklingen går så fort, de äldre hinner helt enkelt inte med. Många som kommer in här upplever att det är åldersdiskriminering att internet krävs för fler och fler tjänster, säger Cecilia Borgsten.

Monica Andersson nickar instämmande. Hon har jobbat som IT-pedagog sedan tidigt 2000-tal och ser inte att behovet av hjälp och stöd minskat, med tanke på att allt mer samhällsservice och andra tjänster flyttar ut på nätet ökar snarare behovet. 

”Inte intresserad”

Anna, 74, flyttade upp till Änge från Södermanland för sex år sedan och är en frekvent gäst bland bokhyllorna. Hon berättar att hon inte har någon dator, innan hon flyttade upp till Jämtland hade hon inte ens en mobiltelefon.

– För något år sedan kostade jag på mig en surfplatta och gick en ABF-kurs. Jag har aldrig känt mig så okunnig! Ibland känns det nästan som att jag inte hör hemma på den här planeten, berättar hon med ett litet leende. 

Surfplattan har blivit liggande och digitala tjänster använder hon så lite som möjligt,honär helt enkelt inte intresserad säger hon. Men nu är det en blankett som hon behöver skicka till Skatteverket, den i pappersformat försvann men då berättade mäklaren för henne att hon troligen kan skicka in den digitalt. Därför sitter hon nu här tillsammans med Monica Andersson för att försöka lösa problemet.

15 DigidelCenter ska stärka medborgares digitala kompetens

Krokom är en av 15 kommuner spridda över hela landet som fått stöd från regeringen och Internetstiftelsen för att etablera ett Digidelcenter (LÄNKA vår sajt), fysiska platser dit kommuninnevånarna kan vända sig för att stärka sin digitala kompetens och få hjälp med digitala tjänster och teknik.

Kringresande center för att servicen ska alla i kommunen

För Monica Andersson är det självklart att servicen ska finnas som en möjlighet för alla kommunens invånare, inte bara de som bor i centralorten Krokom, vilket är anledningen till att hon valt att inte ha en fast plats. Den här veckan är det i stället premiär för Krokoms kringresande Digidelcenter. Änge är ett av sex bibliotek i Krokom hon kommer att besöka varje vecka för att hjälpa de boende att stärka sin digitala kompetens (LÄNKA till info på kommunen sida).

Idag besöker DigidelCentret i Krokom Änge bibliotek.

– Det är jätteroligt att äntligen vara igång. Jag hoppas att jag kommer kunna bidra till att människor inte känner sig utanför genom att få dem att förstå mervärdet med digitaliseringen; till exempel möjligheten att videochatta med barnbarn, hitta gratis stickmönster, se sina favoritprogram på SVT Play, eller varför inte att starta en blogg om sitt specialintresse och möta likasinnade, säger hon.

Repetition en nyckel för att lära sig digitala färdigheter 

Hur ska man då göra för att komma igång och lära sig att mejla eller använda Facebook? Monica Andersson pekar på vikten av att öva. 

– Det gäller att öva och öva och öva! Därför hoppas jag att jag kommer att få några grupper som vill lära sig utifrån ett behov de ser och som jag kan boka in för att träffa flera gånger.

Alla är välkomna att boka in kostnadsfria kurser om man går ihop några stycken, även de som inte bor vid något av kommunens bibliotek. Monica jobbar också för att hitta samarbeten med redan befintliga nätverk i kommunen som pensionärsföreningar, byalag, vuxenskolan, språkcaféer för nyanlända och kyrkan. 

På återseende

Hur gick det då med den där blanketten Anna behövde hjälp med? Efter att ha försökt ringa Skatteverket men hamnat i en lång telefonkö visar Monica Andersson Anna hur hon kan logga in på ”Mina Sidor” på Skatteverket. Här hittar de ett meddelandeformulär dit det går att skicka frågor. 

– Här får du fylla i dina kontaktuppgifter, alltså din mejladress, instruerar Monica.

Anna trycker långsamt på de olika bokstäverna på skärmen. Hur var det nu man gjorde ett @? När meddelandet skickas får de besked om att ett svar kommer inom 6 dagar. 

– Då kommer jag tillbaka hit om en vecka så får du hjälpa mig att läsa, säger Anna medan hon drar på sig overallen för att bege sig hemåt och ut på en skidtur. 

Exempel på kurser Monica Andersson erbjuder krokomborna:

Enklare vardag – medborgares delaktighet i det digitala samhället.

  • Att kunna ta del av information från myndigheter
  • Hämta och fylla i blanketter
  • Beställa biljetter och handla på internet
  • Hantera sitt digitala verktyg

Digitalt skapande – att göra sin röst hörd i det demokratiska samhället. För barn, unga, äldre. Kanske mormor med barnbarn?

  • Bildpresentationer, foto, retorik
  • Film och filmens påverkan, reklam
  • Hantera sitt digitala verktyg vad gäller bilder och film

Medie- och informationskunnighet

  • Sociala medier, hur fungerar det?
  • Hur deltar man i det digitala medieflödet?
  • Etik, källkritik
  • Kommunikation, chatt, sms, Facetime, Skype

För dig som är förälder

  • Hur stöttar jag mitt barn med läxor?
  • Hur fungerar skolans digitala system?