De 15 kommuner som just fått bidrag till att starta DigidelCenter samlades förra veckan hos Internetstiftelsen för att inspireras och lära av varandra. Ett fokus är att visa ovana användare nyttan och glädjen med de digitala verktygen.

Till ett DigidelCenter ska alla som vill ska kunna komma och få hjälp med digitala prylar och tjänster, ställa frågor och gå kurser. Nyligen samlades de 15 kommuner från hela Sverige som fått pengar till att starta nya center på Internetstiftelsens kontor i Stockholm för att träffa varandra och utbyta erfarenheter.

Många av kommunerna har redan någon form av digital hjälpverksamhet och får nu en välbehövlig skjuts i arbetet. En av dessa är Luleå kommun, där IKT-pedagogen Anna Dahlquist är spänd på det som kommer.

– De digitala nybörjare som kommer till oss – ofta äldre människor ­– är otroligt tacksamma för hjälpen. De är så glada att ha någon att fråga som har tid att bromsa upp och svara på ett sätt som de förstår. Vissa säger att barnbarnen pratar så fort att de inte hinner med, säger hon.

DigidelCentret kommer nu att få en avgränsad yta i Luleå stadsbibliotek och dessutom åka ut på turné bland kommunens byar och mindre orter. Samarbete med lokala föreningar är viktigt, berättar Anna Dahlquist.

Under dagen fick de bland annat lyssna till Näringsdepartementet och Internetstiftelsens vd Danny Aerts presentera varför satsningen görs och höra Motala kommun berätta om vilka erfarenheter de skaffat sig på sitt DigidelCenter. De fick också diskutera i grupper vilka planer de har i sin kommun och fundera kring hur de kan samarbeta med varandra.

Det blir en enorm skillnad när människor ser nyttan istället för att känna att de blir påtvingade en digitalisering.

Patrik Byström, Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, norr om Kalmar, invigde sitt DigidelCenter i mitten av januari i år och ser redan att fler och fler hittar dit med sina frågor. Enligt Patrik Byström, chef för kultur och fritid, gäller det att visa på det lustfyllda och roliga i digitaliseringen.

– Det blir en enorm skillnad när människor ser nyttan istället för att känna att de blir påtvingade en digitalisering. Det kan handla om att man kan prata med sondottern på Facetime eller läsa sitt husbilsmagasin online istället för att bläddra i tidningen, säger Patrik Byström.

Vad betyder det att kunna träffa andra kommuner på det här sättet?

– Det är jättevärdefullt. Oavsett om vi är glesbygdskommuner eller större städer har vi samma frågor och problem gällande detta. Det är väldigt nyttigt att höra från olika kommuner var de befinner sig i arbetet, säger han.

Även i sörmländska Vingåker kommer man nu att bygga en specialutrustad avdelning i biblioteket för DigidelCentret och åka ut bland de mindre orterna i kommunen. Sedan tidigare har kommunen haft träffar och workshops för äldre som vill lära sig mer om sina datorer och telefoner och enligt bibliotekschefen Ulla Solsmo syns effekten hos deltagarna redan efter några tillfällen.

– Många återkommer varje vecka och vågar sig på allt fler och mer avancerade saker efterhand. De växer på något sätt – man märker att de känner sig mer delaktiga i samhället, säger hon.