Prispokalen Det gyllene förstoringsglaset, en hand som håller i ett förstoringsglas.

Årets källkritikspris går till en nationell bibliotekssatsning och en utbildande skolbibliotekarie

Internetstiftelsen och Källkritikbyrån delar ut årets pris "Det gyllene förstoringsglaset" till två vinnare. Den första pristagaren är Kungliga biblioteket och Digiteket. Den andre är skolbibliotekarien Monika Haug Stalling som har arbetat med barn och unga i frågan om internet i många år. Ett hederspris delas även ut till föreningen SeniorNet Sweden.

Det gyllene förstoringsglaset uppmärksammar initiativ från organisationer och personer som främjar källkritik och kritiskt tänkande på nätet. Varje år nomineras vinnarna inom kategorierna: allmänhet och skola. Priset delas ut av Internetstiftelsen och Källkritikbyrån på Källkritikens dag, den 13 mars.

– I en allt mer polariserad värld med ett ständigt flöde av information behöver vi ha ett källkritiskt förhållningssätt. Internetstiftelsen vill vara med och bidra till kunniga och medvetna internetanvändare. Förmågan att orientera sig bland informationen på internet har kanske aldrig varit viktigare eller svårare, säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen.

Utbildad bibliotekspersonal kan utbilda besökare

Allmänhetens pris går både till Kungliga biblioteket och Digiteket. Kungliga biblioteket var snabba med att öppna upp sitt digitala tidningsarkiv när pandemin kom till Sverige förra våren. I och med det gjorde dem en stor mängd information tillgänglig för allmänheten.

Digiteket är en webbaserad lärresurs som Kungliga biblioteket tagit fram tillsammans med bibliotekssverige. Där kan både bibliotekspersonal och den som vill fördjupa sina digitala kunskaper.

Juryns motivering, allmänhetens pris:

Genom att öppna sitt tidningsarkiv och ta fram Digiteket har Kungliga biblioteket spridit kunskap och bidragit till allmänhetens fria åsiktsbildning.

När allt stängde ned våren 2020 stod KB, genom att tillfälligt slå upp sitt digitala tidningsarkiv, för ett sällsynt inslag av uppöppnande. En kort stund sken solen in över vårt gemensamma kulturarv, en unik informationsskatt för den som söker källor.

Biblioteken har varit mångas trygga hamn i oroliga tider. Med Digiteket har KB i samverkan med bibliotekssverige skapat en lärplattform för att bättre kunna besvara besökarnas frågor om det digitala. Digiteket är också en plats där den som vill kan lära sig mer om källkritik i en digital tid.

Monika lär ut om internet till barn och unga för att de ska kunna göra aktiva val

Skolans pris går till skolbibliotekarien Monika Haug Stalling. Hon arbetar på Backaskolan i Lund. Monikas arbete med internetfrågor går bland annat att se i hennes bok ”Koll på nätet” som släpptes 2019. Den riktar sig mot barn och unga och går igenom ämnen såsom källkritik, sökkritik, upphovsrätt och nätvett.

Juryns motivering, skolans pris:

Monika Staub Halling är en skolbibliotekarie som ständigt arbetar för att förmedla vikten av ett källkritiskt förhållningssätt. I sin skolvardag gör hon de yngsta eleverna till källgranskare, samtidigt som hon inspirerar och sprider kunskap till kollegor genom sitt utåtriktade arbete som författare och föreläsare.

Hederpris till ideell förening

Det här är andra gången som ett hederspris delas ut. I år är det SeniorNet Sweden som tar hem vinsten. SeniorNet är en ideell förening som styrs av idén att seniorer kan lära andra seniorer att använda internet.

Juryns motivering, hederspriset:

Pandemin har tvingat in många äldre i en lång och påfrestande karantän. SeniorNet bryter den isoleringen och tillsammans har föreningens medlemmar lärt sig hur man tryggt kan använda mobilen, datorn och nätet. Det är lätt att gå på bedrägerier när man inte vet hur saker fungerar, och det är också lätt att kasta in handduken när tekniken verkar för svår. Men SeniorNet visar att det går. Föreningen har metodiskt och enträget arbetat fram en trygg gemenskap där Sveriges seniorer kan lära av varandra.

Mer om priset

Det gyllene förstoringsglaset delas ut till organisationer eller personer som bidrar till kunskap om källkritik. Målet är att öka kunskapen bland skolan, elever och allmänheten i stort. Internetstiftelsen och Källkritikbyrån (tidigare Viralgranskaren) har delat ut priset tillsammans sedan 2017.

Jurygruppen som utsett årets vinnare bland nomineringarna, består av:

Åsa Larsson, Källkritikbyrån
Jack Werner, Källkritikbyrån