Barn ligger i säng och använder surfplatta.

Ny satsning från Internetstiftelsen lär föräldrar om barnens digitala liv

Barn blir allt mer digitala – men många föräldrar är oroliga och upplever sig sakna kunskap. Därför släpper nu Internetstiftelsen kunskapssatsningen ”Föräldraskap – lär dig mer om barns digitala liv”.

Minns du porrtidningen i skogen? Porr är sedan länge bara en snabb googling bort. Men hur pratar man med sitt barn om nätporr? Och hur hjälper man barnen att vara schysstare mot varandra på nätet? De här och många andra frågor tas upp och besvaras i Internetstiftelsens nya kunskapssatsning ”Föräldraskap – lär dig mer om barns digitala liv”.

Innehållet vänder sig till föräldrar och vårdnadshavare och är kostnadsfritt. Det behandlar frågor kopplade till barns digital liv, allt från mobbning, nätporr och gromning, till datorspelande, föräldrakontrollbehov och den heta skärmtidsdiskussionen. I poddavsnitt, fördjupande artiklar och filmer kan föräldrar utforska det digitala föräldraskapet och lära sig hur de själva blir bättre förebilder på nätet.

– Barn som växer upp nu skiljer inte på digitalt och analogt, som vi föräldrar gjorde och kanske fortfarande gör. Internet är en naturlig del av livet som pågår precis hela tiden. Vi måste engagera oss och intressera oss för våra barns digitala liv. Precis som vi följer med barnen till fotbollen behöver vi förstå i vilka kanaler de umgås med andra, spela datorspel tillsammans med dem eller titta på när de spelar, säger Jannike Tillå, affärsområdes- kommunikationschef på Internetstiftelsen.

Pressbild Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen
Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen

Kan Babblarna vakta bebisen?

Barn är digitala från tidig ålder, visar rapporten Svenskarna och internet 2019. Redan på mellanstadiet har i princip alla barn egen mobiltelefon. Undersökningen visar också att bara en tredjedel av föräldrarna till högstadiebarn känner sig väl insatta i barnens digitala liv.

Med barnens internetvanor följer en oro hos föräldrar, enligt rapporten Föräldrar och medier från Statens medieråd. Oron handlar bland annat om mobbning och hot, att vuxna kan ta kontakt med barnen i sexuella avsikter, publicering av olämpliga bilder eller filmer på barnet, eller att mobiltelefonen skapar ett beroende.

– Vi har utgått från vad föräldrar oroar sig för och samlat kunskap från forskare, undersökningar och experter. Är det till exempel okej att Babblarna ”vaktar” ens bebis? Det kan det vara i viss omfattning, men precis som med andra aktiviteter måste man vara involverad och ha koll. Med materialet hoppas vi kunna hjälpa föräldrar att reflektera över sitt föräldraskap, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Pressbild Björn Appelgren, projektledare, Internetstiftelsen
Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen

”Föräldraskap – lär dig mer om barns digitala liv” är en del av satsningen Internetkunskap och finns tillgänglig på www.internetkunskap.se.