internetsladdar till en server

Från telefonjacket ut i rymden – ny bredbandsutställning på Internetmuseum

3 min läsning

För ungefär 20 år sedan introduceras bredband i Sverige och vi går från att ha kopplat upp oss till att ständigt vara uppkopplade. I en ny utställning på Internetmuseum följer vi bredbandets resa från telefonjacket ut i rymden – med ökande hastigheter, nya tekniker och högt satta mål.

Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. I en ny utställning på Internetmusem, Sveriges första digitala museum och som drivs av Internetstiftelsen, blickar man tillbaka på hur vi hamnade här.

– Om fem år ska alla i Sverige ha tillgång till snabbt bredband enligt regeringens bredbandsstrategi. Men vad är bredband och hur har utvecklingen sett ut fram till nu? Det vill vi svara på med den här utställningen. Den tar oss från det klassiska modemuppkopplingsljudet, via de första elektroniska motorvägarna i Ängelholm och världens snabbaste bredband hemma hos Sigbritt i Karlstad, till 5G och ända ut i rymden, säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen.

Pressbild Björn Appelgren, projektledare, Internetstiftelsen
Björn Appelgren, projektledare, Internetstiftelsen

Sveriges bredbandsstrategi från 2016 tar sikte på 2025. Men ett av delmålen är att 95 procent av svenskarna redan i år ska ha tillgång till en internetuppkoppling på minst 100 Mbit per sekund. Enligt PTS bedömning kommer den siffran i bästa fall ligga på 88 procent.

Från telefonjacket ut i rymden

Under 90-talet piper och knastrar det i många svenska hem. Men ljudet från de uppringda modemen, minuttaxorna, de långsamma hastigheterna och blockerade telefonlinjer ska snart vara ett minne blott, när bredbandet gör sitt intåg i början av 2000-talet.

I Internetmuseums nya utställning får besökare lära sig mer om olika bredbandstekniker, som adsl, satellit och fiber. Det blir en djupdykning i Sveriges världsunika modell för att bygga ut fibernätet, vilket är en av anledningarna till att Sverige idag är ett av de länder där flest har tillgång till bredbandsuppkoppling via fiber.

Den nostalgiska resan går vidare längs Sveriges första bredbandsuppkoppling, politiska paroller, mobilsurfens intåg, trenden med humoristisk reklam från internetoperatörer, och satsningen på internetsatelliter som ska ge hela jordens befolkning internetuppkoppling från rymden. 

Utställningen innehåller också viktiga milstolpar som regeringens bredbandsstrategi, som tar sikte på att hela Sverige bör ha tillgång till snabbt internet år 2025. 

Och så självklart berättelsen om hur det gick till när Sigbritt Löthberg i värmländska Karlstad fick världens snabbaste internetuppkoppling.

Hela utställningen hittar du här: https://www.internetmuseum.se/tema/bredband.

Fördjupning: Internets historia på fem minuter

För mer information

Björn Appelgren, projektledare, Internetstiftelsen
079-076 38 37
bjorn.appelgren@internetstiftelsen.se

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
072-003 29 91 (ej sms)
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetmusem

Internetmuseum grundades i december 2014 och blev i juni 2016 invalt i Sveriges museer, som första utpräglat digitala museet i Sverige. Syftet med museet är att spara det svenska digitala kulturarvet, samt att sprida fördjupad kunskap om nätets historia i Sverige. Internetmuseum drivs av Internetstiftelsen.

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för den svenska toppdomänen .se och för driften av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar inom forskning och utbildning i syfte att internetanvändare i Sverige ska kunna vidareutveckla sin användning på ett medvetet sätt, samt ge kunskap om internetanvändningen i Sverige och digitaliseringens påverkan på samhället.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och Internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.