En kvinna står vid en paketbox och ska hämta ett paket.

Nya siffror: många vet inte hur de skyddar sig mot nätbedrägerier

4 min läsning

Långt ifrån alla har information om hur man skyddar sig mot nätbedrägerier, visar nya siffror från Internetstiftelsen. Snart är det Black Friday och julhandel – och risken är stor att sänka garden i julstressen. Men det finns knep för att undvika att bli lurad av falska annonser, bluffmejl och bluff-sms.

Mer än var fjärde kvinnlig 00-talist saknar tillräcklig information om hur man skyddar sig mot nätbedrägerier, visar nya siffror från Internetstiftelsen. Även om fler kvinnor än män saknar tillräcklig information, är det höga siffror generellt. För samtliga internetanvändare är motsvarande siffra uppemot var femte.

– Det är svårt att skydda sig mot nätbedrägerier men en del av lösningen handlar om att öka kunskapen hos oss alla – och det är just det behovet de här siffrorna pekar på. Mot bakgrund av resultatet vill vi nu ge svenskarna de verktyg de behöver inför årets julhandel, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Manliga 90-talister är den grupp som i högst grad anser sig ha tillräcklig information om hur de kan skydda sig mot nätbedrägerier, vilket mer än 9 av 10 anser att de har.

Bedragare anpassar sig efter situationen

När julhandeln sätter i gång bör man vara extra vaksam på framför allt falska annonser i sociala medier och bluff-sms/mejl om paketleveranser. Bedragarna vet att många letar bra erbjudanden inför jul och att man också väntar på paketleveranser.

– Det utnyttjas dels genom falska annonser som leder till bedrägliga nätbutiker, dels genom bluffmejl och bluff-sms som handlar om en påstådd leverans. Addera lite julstress på det hela och det är lätt att bli lurad, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Bedragare utnyttjar julhandeln. Björn Appelgren på Internetstiftelsen ger säkerhetstips.
Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Falska annonser och bluff-sms

AI har gjort det möjligt för bedragare att enkelt skapa väldigt trovärdiga falska annonser. Syftet med både falska annonser och bluff-sms/mejl är att lura dig på pengar, stjäla dina betalkortsuppgifter eller komma åt dina lösenord.

– Det ska tändas en varningslampa när du ser osannolika erbjudanden! Handla från nätbutiker du vet är tillförlitliga och gå till sajten genom att själv skriva in adressen i webbläsaren eller hitta den via en sökmotor. Det är säkrare än att klicka på länkar i annonser och olika meddelanden, säger Björn Appelgren.

Vid sidan av falska annonser skickar bedragare ut massvis av bluff-sms/mejl om till exempel påstådda paketleveranser. Många genomskådar bluffen men inte alla.

– Det är större risk att gå på bluffen om någon faktiskt väntar på en paketleverans och får sms eller mejl som handlar om det. Men med rätt kunskap kan man kraftigt minska risken för att bli lurad, säger Björn Appelgren.

Expertens tips för att inte bli lurad i julhandeln

  1. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig. Kontrollera noga att du är på rätt webbplats när du näthandlar.
  2. Undvik att klicka på länkar eller öppna bifogade filer som kommer i sms eller mejl, framför allt om du inte har förväntat dig få meddelande från den påstådda avsändaren. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp.
  3. För aldrig över pengar eller dela med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl. Du ska heller inte använda ditt Bank-id på uppmaningen av någon som kontaktar dig. Känner du dig osäker, dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp
  4. Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan fejka detta och själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
  5. Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts. Och om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.

På Internetstiftelsens kostnadsfria satsning internetkunskap.se hittar du mer kunskap om hur du blir en säkrare internetanvändare: www.internetkunskap.se

Kunskap saknas för att skydda sig mot nätbedrägerier

  • Totalt är det uppemot var femte (17 procent) som saknar tillräcklig information för att kunna skydda sig mot nätbedrägerier
  • Kvinnliga 00-talister är den åldersgrupp som i högst grad, mer än var fjärde (27 procent), saknar tillräcklig information för att kunna skydda sig mot nätbedrägerier.
  • Även kvinnliga 60-talister sticker ut i statistiken, där en av fyra (25 procent) anser sig ha för lite kunskap.
  • Däremot är manliga 90-talister den grupp som i högst grad, fler än 9 av 10 (92 procent), anser sig ha tillräcklig kunskap om hur de skyddar sig mot nätbedrägerier.

Källa: Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2024. Tillfrågade: internetanvändare 16 år+

För mer information
Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
Tel: 072-003 29 91 (ej sms)
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.