Två personer håller i tv-spelskontroller inkopplade i ett hjärta.

Alla hjärtans dag – så nätdejtar svenskarna

Var fjärde singel nätdejtar – och en tredjedel av dem betalar för nätdejtingsajter. Bland de som mötte sin nuvarande partner under de senaste fem åren träffades 4 av 10 på nätet. Det visar Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet".

Många svenskar dejtar på nätet. Bland internetanvändare (16+ år) nätdejtar var tionde. Tittar man enbart på singlar är det var fjärde person.

– I samband med alla hjärtans dag kan det vara många som längtar efter någon att dela dagen med. Då kanske det kan kännas skönt att veta att många hittar kärleken via nätet, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Många nätdejtande singlar betalar för medlemskap

Yngre nätdejtar i större omfattning än äldre. Bland 90-talisterna nätdejtar varannan singel, jämfört med 50-talisterna där endast 1 av 10 singlar nätdejtar.

I Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet" tittar man också på om svenskarna är redo att betala för medlemskap eller innehåll på sajter för nätdejting. Bland internetanvändarna i stort är det få, bara 3 procent, som uppger att de betalar. Men bland singlar som nätdejtar är det desto fler.

– När vi kikar bakom siffrorna ser vi att en tredjedel av de nätdejtande singlarna betalar och att det är betydligt fler män än kvinnor, 38 procent respektive 25 procent. Det är dessutom vanligast att singlar födda på 80-talet betalar för medlemskap, säger Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef, Internetstiftelsen.

Så många träffades på nätet

Av de som mötte sin nuvarande partner under de senaste fem åren träffades 4 av 10 via nätet. Tittar man ännu längre bakåt, bland de som under de senaste 20 åren träffade sin partner, är det 3 av 10 som träffades via nätet.

– Internet har hjälpt människor att hitta kärleken. Om vi tittar över ett tjugoårsspann är 60-talisterna i topp, där fler än var tredje träffade sin nuvarande partner via nätet, tätt följt av 70- och 90-talister, säger Jannike Tillå.

Förr kanske man tyckte att det var lite pinsamt att ha träffat någon via internet, men idag känns det helt naturligt när man hör att någon träffat sin partner på nätet, säger Jannike Tillå.

Så nätdejtar svenskarna

• Var fjärde singel nätdejtar – en tredjedel av alla manliga singlar och en femtedel av kvinnliga singlar.
  • Var tredje nätdejtande singel har betalat för medlemskap på nätdejtingsajter.
  • Åldersmässigt har fler singlar födda på 70-, 80- och 90-talet nätdejtat 2022 jämfört med föregående år. Bland singlar födda på 50- och 60-talet tenderar andelen som nätdejtar i stället att minska något.
  • 5-årsspannet: 4 av 10 av de som träffats de senaste fem åren träffades via nätet. Nära hälften av 90-talisterna (47 procent) som mötte sin nuvarande partner inom de senaste fem åren träffade partnern via nätet.
  • 20-årsspannet: Omkring en tredjedel av 60- och 70-talisterna som mötte sin nuvarande partner inom de senaste 20 åren träffades via nätet.

Läs fler insikter i rapporten "Svenskarna och internet 2022".

För mer information och intervjuer

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.