En pojke sitter framför en dator med hörlurar på sig, han tittar mot kameran.

Barns utsatthet på internet fortsatt hög – så hjälper du ditt barn på nätet

Temadagen Safer Internet Day tisdag den 6 februari uppmärksammar barns och ungas säkerhet på nätet.

Redan på lågstadiet använder nästintill alla barn internet – men många föräldrar saknar kunskap om barnens digitala liv och har ofta begränsad insyn när barn utsätts för näthat och kränkningar. Det visar Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet".

– Internetstiftelsen arbetar för att öka kunskapen om barns digitala liv och stötta föräldrar att bli bättre förebilder på nätet. En viktig del i arbetet är att ge vuxna verktyg för att kunna prata med barn om vad de möter på internet säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Andelen barn som drabbas av näthat är fortsatt hög

Drygt 1 av 7 barn i åldrarna 12–19 år har utsatts för näthat eller att någon skrivit negativa kommentarer om dem på nätet. Samtidigt uppger endast 1 av 10 föräldrar att de känner till om deras barn har utsatts.

– Oroväckande nog ser vi att andelen barn som utsätts för näthat förblir hög och vi ser ett mörkertal av utsatta barn som föräldrarna inte känner till. Vi måste involvera oss i och intressera oss för våra barns digitala liv. På samma sätt som vi följer barnen till fotbollen behöver vi förstå och engagera oss i deras aktiviteter på nätet, säger Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef, Internetstiftelsen.

Nya siffror från "Svenskarna och internet" visar att mer än hälften av föräldrarna till barn i åldern 8–19 år följer var deras barn befinner sig med hjälp av platsdata i mobilen. Vanligtvis ber föräldrarna sina barn om lov – men en sjättedel följer sina barn digitalt utan tillåtelse.

– Det är särskilt vanligt att föräldrar följer sina yngre barn i låg- eller mellanstadiet utan att fråga om lov. Tekniken möjliggör att vi kan hålla koll på våra barn på avstånd, vilket kan upplevas som en trygghet. Men det är viktigt att prata med barnen om varför och komma överens om hur, säger Jannike Tillå.

Safer Internet Day är ett EU-initativ som har instiftats för att främja ett säkrare internet för barn och unga genom kunskapshöjande aktiviteter och stödinsatser. Internetstiftelsens Jannike Tillå är med i Safer Internet Center Sveriges rådgivande grupp – en gemensam kraftssamling för barns och ungas trygghet på nätet som drivs av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT.

Experten Jannike Tillås fem tips till föräldrar om barns internetanvändande

1. Prata med barnen! Det är till stor hjälp om vi tidigit tar del av barnens digitala vardag, på samma sätt som vi intresserar oss för barnens liv i övrigt.
  2. Var nyfiken utan att döma. Se till att barnen är trygga och vågar berätta om de blir utsatta eller om de ser att andra behandlas illa på nätet.
  3. Prata tidigt med barnen om kroppslig integritet och gränser – och att man alltid har rätt att säga nej och berätta för en vuxen om något inte känns bra. Tänk inte att det räcker med "ett snack" utan se det som ett återkommande och pågående samtal.
  4. Prata med barnen om hur man är en schysst kompis på nätet. Om någon blir utsatt för kränkningar på nätet ska det alltid polisanmälas.
  5. Det finns många digitala tjänster som erbjuder olika typer av föräldrakontroll. Sätt dig in i dem och prata med barnen om varför du vill använda dem.

Insikter från Svenskarna och Internet 2023

• 1 av 7 barn i åldern 12–19 år har utsatts för näthat eller att någon skrivit negativa kommentarer om dem på nätet.
  • 1 av 10 föräldrar känner till om deras barn har utsatts för näthat eller att någon skrivit negativa kommentarer om barnet på nätet.
  • Mer än hälften av föräldrar följer sina barn med hjälp av platsdata i mobilen.
  • Nästan 1 av 6 föräldrar följer sina barn digital utan barnens tillåtelse.
  • Nära 1 av 8 barn har fått nakenbilder (sk. nudes) skickade till sig av personer de inte känner.
  • Endast 4 procent av föräldrarna känner till om deras barn har fått nudes skickade till sig.

Källa: svenskarnaochinternet.se

På Internetstiftelsens sajt Internetkunskap kan föräldrar hitta massor av bra läsning och även lyssna på en podd om hur du kan stötta och prata med ditt barn om internet.

Internetstiftelsen jobbar även med att stärka kompetensen i skolan. I våra digitala lektionspaket finns lektioner och övningar som kan användas direkt i klassrummet. Läs mer om Digitala lektioner.