Edward Snowden till Internetdagarna

Visselblåsaren och Right Livelihood-pristagaren Edward Snowden gör ett unikt framträdande på Internetdagarna den 21 november via länk från Moskva. Framträdandet arrangeras av Amnesty International och Right Livelihood-stiftelsen.

– Edward Snowden är en av de mest betydelsefulla personerna i kampen för ett öppet och fritt internet. Det är värden som är centrala för Internetdagarna och det känns väldigt kul och angeläget att han delar med sig av sina tankar och insikter till deltagarna på konferensen, säger Niklas Serén, projektledare för Internetdagarna.

Amnesty International driver just nu en kampanj där organisationen kräver att USA:s president Barack Obama benådar Edward Snowden innan Obama avgår som president i januari 2017. Organisationen anser att ingen ska åtalas för att ha avslöjat kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Tvärtom bör skydd för visselblåsare erkännas och stärkas både i nationell och internationell lagstiftning.

– Rätten och möjligheten att avslöja människorättskränkningar är centrala i ett demokratiskt samhälle. Edward Snowden är en visselblåsare vars insats för yttrandefrihet och rätt till privatliv inte kan överskattas. Han måste benådas och skyddet för visselblåsare måste stärkas över hela världen, säger Anna Lindenfors, generalsekreterare på Amnesty International svenska sektionen.

Edward Snowden tilldelades Right Livelihood-priset 2014 “för att med stort mod och skicklighet ha avslöjat en statlig övervakning av hittills oanad omfattning”. Han har ännu inte kunnat motta sitt pris av rädsla för att Sverige skulle utlämna honom till USA där han riskerar fängelse i 30 år eller mer.

– Europarådets parlamentariska församling uppmanar i en resolution EU:s medlemsstater att bevilja Snowden skydd mot utlämning. Vi förväntar oss att Sveriges regering ställer sig bakom resolutionen så att han tryggt kan resa hit för att motta sitt Right Livelihood-pris, säger Ole von Uexkull, chef för Right Livelihood-stiftelsen.

För mer information/intervju:

Niklas Serén, projektledare Internetdagarna
E-post: niklas.seren@internetstiftelsen.se

Johannes Mosskin, kommunikationsansvarig, Right Livelihood-stiftelsen:
E-post: johannes@rightlivelihood.org

Joanna Backman, kommunikatör Amnesty International
E-post: joanna.backman@amnesty.se

För ackreditering till Internetdagarna:

Elisabeth Nilsson, pressansvarig Internetdagarna
E-post: elisabeth.nilsson@iis.se

Om Internetdagarna

Internetdagarna är Sveriges viktigaste mötesplats för alla som jobbar med internet. Under två dagar i november varje år samlar Internetdagarna ett flertal olika evenemang under samma tak på Stockholm Waterfront för att diskutera digitaliseringens möjligheter och utmaningar utifrån olika perspektiv. Årets konferens pågår 21-22 november. Internetdagarna arrangeras av Internetstiftelsen i Sverige, IIS, en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige.

Om Amnesty International

Amnesty International har avslöjat, dokumenterat och protesterat mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna sedan 1961. Våra brev tänder ljus av hopp för de orättvist fängslade. Våra påtryckningar och protester sätter press på skyldiga makthavare. Och det ger resultat. Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, urgent actions och rapporter vi publicerar.

Om Right Livelihood-priset

Right Livelihood-priset hedrar och stöttar modiga människor och organisationer som på ett visionärt och föredömligt sätt arbetar för att lösa globala problem. Det grundades 1980 och kallas ofta det ”Alternativa Nobelpriset”. Hittills har 166 pristagare från 68 länder hedrats för sina insatser, däribland flera visselblåsare: Daniel Ellsberg (USA), Edward Snowden (USA) samt Mordechai Vanunu (Israel). Utöver den årliga prisutdelningen stöttar Right Livelihood-stiftelsen alla sina pristagare, särskilt de som på olika sätt hotas för sina viktiga insatser.