Kontantbetalning borta om 10 år

2 min läsning

Endast fyra procent av svenska folket tror att de kommer att betala med kontanter om 10 år. Det visar en ny riksomfattande attitydundersökning. Framtiden för betalningar tillhör istället kort, betal-appar och kontaktlösa betalningar.

Undersökningen ”Sverige betalar 2016” är framtagen av Insight Intelligence i samarbete med IIS, Bankgirot, SEQR och Visa Europe. Det är fjärde året som undersökningen görs och resultaten visar på stora förändringar i hur vi betalar. Andelen som svarar att de betalar med kontanter ett par gånger i veckan eller oftare har under de senaste fyra åren minskat från 63 till 38 procent. Samtidigt har betalning via betal-appar ökat från en till sexton procent. Under samma period har andelen som anger ett högt förtroende för betal-appar har också ökat markant, från tolv till 55 procent.

Swish är fortfarande den digitala betaltjänst som flest säger sig använda (66%), följt av Klarna (61%) och Paypal (32%). Årets betaltjänstbubblare är Qliro som tolv procent av svenskarna säger sig använda. Qliro har därmed gått om Wywallet som den fjärde mest använda betaltjänsten.

- Det händer mycket i utvecklingen av betalmarknaden. De närmast åren kommer ny teknik som NFC (Near Field Communication) och Blockchain att skapa ytterligare nya möjligheter för betaltjänster att etableras. Det vi kan se från resultatet av vår undersökning är att vi går mot ett kontantlöst samhälle där säkerhet och trygghet i betaltjänster blir allt viktigare, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Undersökningen är en uppföljning på Insight Intelligence tidigare rapporter om den svenska betalmarknaden och finns sammanfattad i rapporten ”Sverige betalar”. Intervjuerna genomfördes under juni 2016 bland Sifos riksrepresentativa, slumpmässigt rekryterade webbpanel och innefattar svar från 1000 svenskar i åldern 16 till 74 år. Undersökningen och rapporten har tagits fram i samarbete med Niklas Arvidsson, forskare på KTH och specialiserad på frågor som rör utvecklingen av betalmarknaden.

För mer information om undersökningen och rapporten, kontakta:

Lukas O Berg, VD, Insight Intelligence

E-post: lukas.berg@insightintelligence.se