Aisha Mossberg och Måns Jonasson på Internetstiftelsen håller i Internetdagarna-hjärtat.

Max Schrems och Bellingcat-grundaren Eliot Higgins två av huvudtalarna på Internetdagarna

Den världskände aktivisten och juristen Max Schrems, och Eliot Higgins, grundare av journalistgruppen Bellingcat som bland annat avslöjade förgiftningen av den ryska avhopparen Sergei Skripal, är två av huvudtalarna på Internetdagarna.

Årets upplaga av Internetdagarna, som arrangeras av Internetstiftelsen, äger rum 21-22 november 2022. Hela konferensen är digital och öppen för deltagare från hela världen.

– Samhällets snabba digitalisering har skapat fantastiska möjligheter men också exponerat enorma sårbarheter. Vi har en lagstiftning som ännu inte hittat rätt balanspunkt för personlig integritet samtidigt som vi dagligen kan se exempel på både desinformation och misinformation. Därför är det extra relevant att lyfta dessa perspektiv i årets digitala upplaga av Internetdagarna, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Schrems och Higgins bland huvudtalarna

Internetdagarna 2022 bjuder på fyra internationella huvudtalare. Den numera världskände integritetsaktivisten Max Schrems har fört en mångårig kamp mot nätjättarna för att få dem att ändra hur de behandlar användarnas personuppgifter. Genom domarna som kallas Schrems I och II har Max Schrems förändrat användningen av internet som vi känner till det.

I tider av kris och krig ökar spridningen av information explosionsartat. Journalisten Eliot Higgins är grundare av Bellingcat, journalistgruppen som bland annat avslöjade nedskjutningen av det malaysiska flygplanet MH17 och förgiftningen av den ryska avhopparen Sergei Skripal.

Rachel Tobac är en etisk hackare och en framstående expert på social manipulation. Hon hjälper företag och offentliga personer att skydda sina data genom att hacka sig in i systemen och visa vilka säkerhetsbrister som finns. Hon har vunnit hacking-tävlingen Defcon tre år i rad.

Tiktok är en enorm källa till information, men vilka utmaningar skapar det för plattformens unga användare? Abbie Richards är desinformationsexpert och en profil på Tiktok. Med pedagogik och humor bryter hon ned komplexa problem som konspirationsteorier och extremism för en bred publik.

– Det är otroliga huvudtalare som väntar! Max Schrems behöver ingen närmare förklaring. Han var huvudtalare på Internetdagarna 2019 och sedan dess har bland annat den omtalade Schrems II-domen tillkommit. Och i dessa tider av desinformation känns det viktigt kunna presentera både Eliot Higgins, som avslöjar falska nyheter och krigsbrott med hjälp av öppna data, och Abbie Richards som tagit på sig uppgiften att få unga på Tiktok att förstå och kategorisera desinformation. Jag ser också mycket fram emot att höra prisbelönta Rachel Tobac, som hjälper företag genom att hacka dem, säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen.

Mer information om huvudtalarna finns på Internetdagarnas webbplats: https://internetdagarna.se/keynotetalare-2022/

Utöver huvudtalarna innehåller Internetdagarna följande temaspår:

• Lärande i en digitaliserad skola: hur blir det likvärdigt?
  • Digitalisering som möjliggörare för hållbar utveckling
  • Sociala medier: maxa effekten utan att tumma på respekten
  • Trendspaning: få koll på tekniken som formar framtiden
  • Nycklar till ledarskap som främjar driv och digital utveckling
  • Öppen källkod som strategi för en hållbar infrastruktur
  • Hållbar framtid: innovera med spekulativ design
  • Exkluderande digitalisering: hur undviker vi utanförskap?
  • Skolans digitalisering: från strategi till genomförande
  • Framtidens kommunikatör: kommunikativt ledarskap i en hybrid vardag
  • Digitala beteenden: verktygen som tar dig från insikt till förändring
  • Cyberangrepp: förbered din organisation på det oväntade

Läs mer om respektive temaspår på Internetdagarnas webbplats: https://internetdagarna.se/program-2022/

Om Internetdagarna 2022

Internetdagarna pågår den 21-22 november 2022. Konferensen arrangeras av Internetstiftelsen varje år. Internetdagarna är Sveriges viktigaste event för kunskap om internet och digitaliseringens påverkan på individ och samhälle.

070-689 11 91 (ej sms)