Operatörerna vinnare på snabbare uppkoppling

Svenskarna har allt snabbare uppkoppling i sina hem. Snitthastigheten i år är över 50 Mbit/s, nog för att en familj på fem personer ska kunna titta på varsin HD-film samtidigt. Det visar Bredbandskollens rapport Surfhastighet i Sverige 2008-2015*. Men många köper snabbare uppkoppling än de verkligen behöver vilket gör operatörerna till de verkliga vinnarna.

Den genomsnittliga hastigheten för fast bredband har ökat i alla län. 2012 var det inget län som hade över 40 Mbit/s för att ta emot data, medan det 2015 inte var något län som hade under 40 Mbit/s.

Stockholms län har högst genomsnittlig hastighet med 73 Mbit/s. Lägst genomsnittlig hastighet är det i Dalarna, Blekinge och Jönköpings län.

– Ökningen beror inte bara på att näten har blivit snabbare utan sannolikt även på att folk har uppgraderat till snabbare abonnemang på samma anslutning. Snabb hastighet är självklart bra, men många köper nog mer än de verkligen behöver, vilket i slutänden gynnar operatörerna. 10 Mbit/s per person räcker för de allra flesta, säger Rickard Dahlstrand som är ansvarig för Bredbandskollen på Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Operatörerna levererar för det mesta vad de lovar. För de tjänster där man anger intervall (till exempel 60-100 Mbit/s fiber) ligger snitthastigheterna inom detta intervall. Undantaget är dock de absolut snabbaste tjänsterna, som 500-1000 Mbit/s fiber, där det fortfarande är problem för kunderna att komma upp till den garanterade hastigheten.

I storstäderna ökar andelen mätningar som görs med kabel-tv jämfört med både fiber och framförallt xDSL som är den stora förloraren. I övriga landet pågår fiberutbyggnaden för fullt.

– Det är roligt att se att fiber fortfarande byggs ut i landet, däremot är det märkligt att skillnaden mellan länen är så stor, säger Rickard Dahlstrand som är ansvarig för Bredbandskollen på IIS.

Sammanfattningsvis är dock utveckling på bredband i Sverige mycket bra och är en god grund för framtida tjänster.

För mer information:

Rickard Dahlstrand
Ansvarig för Bredbandskollen på IIS
E-post: redaktion@internetstiftelsen.se

* Rapporten är en sammanställning och analys av 112 miljoner mätningar som gjorts med Bredbandskollens webbverktyg i Sverige under åren 2008-2015.