Person i huvtröja framför skärm.

Så skyddar du dig digitalt i sommar – experten tipsar

Tänk till innan du lägger upp semesterbilden från utlandsresan eller använder hotellets trådlösa nätverk. Under sommaren blir många utsatta för nätrelaterade bedrägerier. Internetstiftelsens expert Björn Appelgren ger sina bästa tips på hur du minskar risken för att bli drabbad.

Sommaren är här och många använder mobilen för att lägga upp bilder från semestern, betala för glass eller navigera ute på vägarna. Men den flitiga närvaron av digitala enheter kan innebära risker.

– Bedragarna tar inte semester. De finns där vi finns och de blir skickligare på att luras. Men att kunna känna igen de vanligaste bluffarna i kombination med ett grundläggande säkerhetstänk ger ett bra skydd, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Här är Björn Appelgrens bästa tips för att minska risken att bli drabbad av nätbedragare:

1) Stanna upp, tänk efter och dubbelkolla
Bedrägerier genom mejl, sms, meddelanden på sociala medier eller telefon pågår hela tiden och sommaren är inget undantag. Bedrägerierna kan handla om vad som helst, från erbjudanden om en fantastisk sommar-rea, till att någon som utger sig för att vara din vän hör av sig och ber dig om pengar eftersom de har förlorat betalkortet utomlands eller blivit strandsatta på en flygplats. Undvik generellt att klicka på länkar i mejl, sms och olika chattappar, framför allt om du inte förväntat dig att få ett meddelande från den påstådda avsändaren. Och om någon ber dig om pengar, dubbelkolla genom att själv ta kontakt med personen.

2) Ett unikt lösenord
Poängen med att ha unika lösenord är att du inte vill ge en bedragare tillgång till alla dina konton ifall någon kommer över ett av dina lösenord. Lösenordet bör vara minst 12 tecken, inte innehålla något personligt och vara ovanligt. Aktivera tvåfaktorsautentisering där det är möjligt.

3) Dela inte allt
Det är vanligt att dela med sig av bilder från semestern i sociala medier. Men om du exempelvis har ett öppet Instagram- eller Facebook-konto är det som att skicka en inbjudan till brottslingar som berättar att ditt hem just nu står tomt. Se över säkerhetsinställningarna på dina sociala plattformar och låt bara personer du känner ta del av ditt innehåll.

4) Använd mobilsurf i stället för gratis wi-fi
Många caféer och restauranger erbjuder gratis trådlöst internet, men publika nätverk kan vara en säkerhetsrisk. Andra användare på nätverket kan se vad du gör och det förekommer falska trådlösa nätverk vars namn till exempel ser ut att vara hotellets officiella. Använd därför din egen mobilsurf eller en VPN-tjänst.

5) Ha inte för mycket pengar på ditt betalkort
Kortbedrägerier är ett av de vanligaste bedrägerierna i Sverige och internet är ofta brottsplatsen. Förutom det du redan lärt dig i tidigare tips, ha inte för mycket pengar på kortet du betalar med på nätet. För hellre över pengar vid behov eller använd ett kreditkort med låg kreditgräns.

6) Håll dig uppdaterad
Ett enkelt men viktigt tips är att se till att hålla dator, mobil och appar uppdaterade för att automatiskt täppa till nyupptäckta säkerhetsluckor. Och kom ihåg att din mobil innehåller många personliga uppgifter, lämna den aldrig utan uppsikt och ställ in så att mobilens skärmlås aktiveras automatiskt efter bara några sekunder.

Pressbild Björn Appelgren, projektledare, Internetstiftelsen
Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

– Det kan ta lite tid att se över hur man skyddar sina enheter och tjänster, men det är väl värt det. Kom ihåg, var extra försiktig om mejl, meddelanden och telefonsamtal handlar om pengar, koder, kortuppgifter och annat som är värdefullt. Bedragarna försöker ofta stressa dig att fatta fel beslut, säger Björn Appelgren.

Här lär du dig mer

Internetstiftelsen har samlat kunskap för de som vill bli säkrare internetanvändare. På webbplatsen internetkunskap.se hittar man exempel på hur bluffar i sms eller mejl kan se ut, snabbkurser om hur du bland annat handlar säkert på nätet eller undviker kortbedrägerier, och vägledningar för den som har haft oturen att bli drabbad.

070-689 11 91 (ej sms)