Nätbedragare utnyttjar julhandeln. Kvinna tar emot ett paket i en postbox.

Se upp för nätbedragarna när du julhandlar – expertens tips för att inte bli lurad

3 min läsning

När julen står för dörren passar nätbedragarna på att utnyttja svenskarnas julstress och det faktum att många väntar på paketleveranser. Men det går att undvika bluffarna.

Handeln inför Black Friday och jul är igång. 85 procent av svenskarna handlar på nätet, enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”. Nätbedragarna känner väl till att många är julstressade och väntar på paket. Förra året blev fler än hälften av svenskarna utsatta för bluff-mejl och bluff-sms, visar rapporten.

– Internetstiftelsen arbetar för att fler ska bli säkra och medvetna internetanvändare. Inför julen vill vi varna för nätbedragare och påminna om att man med enkla medel kan minska risken att bli lurad, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Det är väl känt att bedragare anpassar sig till händelser i samhället. Björn Appelgren, som är folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, höjer ett varningens finger för nätbedrägerier vid två tillfällen i under julhandeln: när du handlar varorna och när du får meddelanden om paketleverans.

AI-genererade falska nätbutiker

En stor del av alla kortbedrägerier sker i falska nätbutiker. De är designade för att du ska tro att du handlar i en äkta butik men du blir i själva verket av med dina kortuppgifter eller luras att fastna i en kostsam prenumeration.

– Under hösten har vi dessutom sett exempel på flera falska nätbutiker som är AI-genererade. Precis som tidigare luras du att tro att du är inne på en äkta nätbutik, men med hjälp av AI gör bedragarna sidorna mer trovärdiga, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Falska mejl och sms

Inför julen behöver man vara extra vaksam om man får mejl eller sms som på olika sätt handlar om post- och paketleveranser. Syftet med dessa bluff-mejl och bluff-sms är att lura mottagaren på pengar, kapa deras konton eller stjäla personliga uppgifter.

– Just att många faktiskt väntar på riktiga leveranser ökar risken att bli lurad. Att flera säkert upplever allmän julstress gör inte saken bättre. Men det gäller att inte sänka garden, säger Björn Appelgren.

Experten Björn Appelgrens fem tips för att inte bli lurad i julhandeln

  1. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig. Och kontrollera noga att du är på rätt webbplats när du näthandlar.
  2. Klicka inte på länkar som kommer i sms eller mejl, framförallt om du inte har förväntat dig få meddelande från den påstådda avsändaren. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp.
  3. För aldrig över pengar, eller dela med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl.
  4. Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
  5. Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts. Och om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.

För mer information

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.