Kontorsyta på Goto 10 Malmö.

200 evenemang senare – mötesplatsen Goto 10 i Malmö fyller ett år

Internetstiftelsens kostnadsfria mötesplats i Malmö, Goto 10, fyller ett år på lördag. Intresset har varit stort under året och totalt har internetentusiaster i regionen arrangerat över 200 evenemang och spelat in 300 poddar på Goto 10.

Nästan 1 900 personer har blivit medlemmar på Goto 10 i Slagthuset i Malmö sedan invigningen den 23 oktober förra året. Fler än 200 öppna kunskapsevenemang, både fysiska och digitala, har arrangerats av privatpersoner, företag och organisationer. Och totalt har cirka 300 poddavsnitt spelats in i det populära poddbåset på Goto 10.

Goto 10 är en kostnadsfri mötesplats från Internetstiftelsen för alla som vill utveckla sig själva eller en idé, utveckla sitt nätverk, eller dela med sig eller ta del av kunskap om ämnen kopplade till internet.

– När du kliver in på Goto 10 möts du av en stor representation och mångfald bland de som här är. Vi bygger verkligen broar mellan olika typer av människor och organisationer, som sällan möts annars. Detta är en unik position i ekosystemet i regionen. Trösklarna är låga, alla är välkomna och det finns en stämning här som verkligen andas kreativitet och öppenhet. Vi hoppas att Goto 10 kan bidra till att öka mångfalden hos alla organisationer inom startup- och entreprenörskapsvärlden, säger Aisha Mossberg, Community Manager Goto 10, Internetstiftelsen

Många vill dela med sig av kunskap

Alla medlemmar kan arrangera egna evenemang och nyttja lokalen och utrustningen. Sedan restriktionerna lyftes i september hålls ungefär 2–5 evenemang per vecka. Bland de som under året arrangerat evenemang återfinns både offentlig sektor som Malmö Stad, Vinnova och universiteten i Malmö och Lund, men också aktörer som Google Digitalakademin, Fryshuset och EU:s rymdprogrambyrå. Många evenemang arrangeras också helt av privatpersoner.

– Två drivna unga tjejer genomförde en evenemangsserie som bland annat handlade om tjejer och icke-binära i gamingvärlden, sexualbrott mot barn på nätet, och hur det är för unga att växa upp på internet. Dessutom har Google Digitalakademin valt Goto 10 som mötesplats för att hålla nätverksträff för sitt nystartade program för kvinnliga entreprenörer, säger Aisha Mossberg.

Goto 10 Malmö är just nu nominerat till utmärkelsen ”Sveriges snyggaste kontor 2021”, en tävling som arrangeras av Lokalnytt, Fastighetssverige och Nordic Property News.

En robot möter besökare på Goto 10 i Malmö.

Fakta Goto 10 Malmö

- Goto 10 ligger i Slagthuset på Carlsgatan 12A i Malmö.
- Här finns en arbetslounge där medlemmar kan sitta och arbeta, avskilda mötes- och telefonrum, hörsal och ytor för evenemang, och utrustning för poddinspelning och 3D-utskrifter.
- Att bli medlem är kostnadsfritt, och alla medlemmar kan arrangera egna evenemang i lokalerna.

För mer information eller intervjuförfrågningar

072-003 29 91 (ej sms)