Clownnäsa i mobilskärm.

Se upp för deklarationsbedragarna – experten tipsar hur du undviker att bli lurad

Nu kommer deklarationen till svenskarnas digitala brevlådor. Bedragare väntas ta tillfället i akt och försöka luras med falska mejl och sms. Mer än hälften av internetanvändarna har fått bluffmejl eller bluff-sms det senaste året. Internetstiftelsens expert Björn Appelgren tipsar om hur du upptäcker bluffarna och undviker att bli lurad.

Med start den 6 mars kommer svenskarna att få deklarationen i sina digitala brevlådor, om man har skaffat en i tid. När många nu väntar på att få sin deklaration gäller det att se upp för bedragare.

– Med internets möjligheter kommer också utmaningar. Att öka sin egen digitala kompetens kring säkerhetsfrågor är en av de bästa åtgärderna för att undvika att bli lurad, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Bedragarna anpassar sig

Enligt Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, kommer bedragare nu att utnyttja att folk väntar på information från Skatteverket. Han förväntar sig att många svenskar kommer att bli utsatta för bedragare via mejl, sms eller telefonsamtal.

– Bedragarna anpassar sig alltid efter det som är aktuellt. Inför jul handlade bluffarna ofta om paketleveranser och i början av året har många bluffar handlat om elstödet. Nu kommer bluffarna att handla om deklarationen, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Experten tipsar

– Kom ihåg, Skatteverket skickar deklarationen till din digitala brevlåda eller som vanlig post, inte via mejl eller sms, säger Björn Appelgren.

Björn Appelgrens bästa tips för att inte bli lurad:

1. Undvik att klicka på länkar du får i mejl och sms
  2. Undvik att öppna, eller ladda ner, filer i mejl
  3. Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller inloggningsuppgifter till någon som kontaktar dig via telefon, mejl eller sms
  4. Svara inte på mejl eller sms som du misstänker är en bluff – det bekräftar bara att din mejladress eller telefonnummer används
  5. Om du har råkat lämna ut dina kortuppgifter, spärra omedelbart kortet. Och gör en polisanmälan om du upptäcker att någon obehörig har använt ditt kort

Alla kan bli utsatta

Mer än hälften av alla svenska internetanvändare har blivit utsatta för bluffmejl eller bluff-sms det senaste året, enligt Internetstiftelsens undersökning "Svenskarna och internet 2022". Det är främst personer födda på 70-, 80- och 90-talet som drabbats och andelen är lika stor bland män och kvinnor.

www.internetkunskap.se finns kostnadsfria snabbkurser och information som stärker din digitala kompetens.

Skärmdump av ett bluff-mejl
Exempel på ett bluff-mejl.
Skärmdump av ett bluff-sms
Exempel på ett bluff-sms.

För mer information och intervjuer

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.