Clownnäsa i mobilskärm.

Nu kommer deklarationen – se upp för bedragarna!

3 min läsning

Nu landar deklarationen i svenskarnas digitala brevlådor. Bedragare väntas ta tillfället i akt att försöka luras med falska mejl och sms, men långt ifrån alla vet hur man skyddar sig mot nätbedrägerier. Internetstiftelsens expert Björn Appelgren tipsar om hur du upptäcker bluffarna och undviker att bli lurad.

För de som har skaffat en digital brevlåda i tid skickas deklarationen ut i dagarna. När många nu väntar på att få sin deklaration gäller det att se upp för bedragare. Siffror från Internetstiftelsen visar att många saknar tillräcklig information om hur man skyddar sig mot nätbedrägerier.

– Att öka sin egen digitala kompetens kring säkerhetsfrågor är en av de bästa åtgärderna för att undvika att bli lurad, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Mer än var fjärde kvinnlig 00-talist saknar tillräcklig information om hur man skyddar sig mot nätbedrägerier, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. För samtliga internetanvändare är motsvarande siffra uppemot var femte.

Bedragarna anpassar sig

Enligt Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, kommer bedragare nu att utnyttja att folk väntar på information från Skatteverket. Han förväntar sig att många svenskar kommer att bli utsatta för bedragare via mejl, sms eller telefonsamtal.

– Bedragarna anpassar sig alltid efter det som är aktuellt. Inför jul handlar bluffarna ofta om paketleveranser. Nu kommer bluffarna att handla om deklarationen eftersom det är något många går och väntar på, säger Björn Appelgren.

– Kom ihåg, Skatteverket skickar deklarationen till din digitala brevlåda eller som vanlig post, inte via mejl eller sms, säger Björn Appelgren.

Björn Appelgrens bästa tips för att inte bli lurad

  • Undvik att klicka på länkar du får i mejl och sms.
  • Undvik att öppna, eller ladda ner, filer i mejl.
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller inloggningsuppgifter till någon som kontaktar dig via telefon, mejl eller sms.
  • Svara inte på mejl eller sms som du misstänker är en bluff – det bekräftar bara att din mejladress eller telefonnummer används.
  • Om du har råkat lämna ut dina kortuppgifter, spärra omedelbart kortet. Och gör en polisanmälan om du upptäcker att någon obehörig har använt ditt kort.

www.internetkunskap.se finns kostnadsfria snabbkurser och information som stärker din digitala kompetens.

Faktaruta: Kunskap saknas för att skydda sig mot nätbedrägerier

  • Totalt är det uppemot var femte (17 procent) som saknar tillräcklig information för att kunna skydda sig mot nätbedrägerier
  • Kvinnliga 00-talister är den åldersgrupp som i högst grad, mer än var fjärde (27 procent), saknar tillräcklig information för att kunna skydda sig mot nätbedrägerier.
  • Även kvinnliga 60-talister sticker ut i statistiken, där en av fyra (25 procent) anser sig ha för lite kunskap.
  • Däremot är manliga 90-talister den grupp som i högst grad, fler än 9 av 10 (92 procent), anser sig ha tillräcklig kunskap om hur de skyddar sig mot nätbedrägerier.
  • Källa: Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2024. Tillfrågade: internetanvändare 16 år+

För mer information och intervjuer

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.