
Krångliga e-tjänster och AI – så använder svenskarna nätet
Rapporten Svenskarna och internet visar ett digitalt Sverige där AI-användningen breder ut sig och där bluffannonser och svårnavigerade e-tjänster är en del av vardagen.
Varje år undersöker Internetstiftelsen svenskarnas internetvanor i rapporten Svenskarna och internet. I årets upplaga har man bland annat frågat om digitala vårdtjänster underlättar eller försvårar samt hur internet påverkar svenskarnas kärleksliv.
Men man har också tittat på hur svenskarna promptar, alltså vilka frågor och kommandon man skriver till ett AI-verktyg.

Läs hela rapporten
Svenskarna och internet är en unik undersökning av hur vi svenskar använder nätet. I årets rapport tittar vi bland annat på AI-verktyg, sociala medier, kommunikationsappar, falska annonser – och hur internet påverkar våra kärleksliv.
– Det som är särskilt spännande med årets rapport är att vi dyker ner i AI-verktygens roll och funktion. Vi har många som i år delat med sig av hur de promptar. Det ger en helt unik bild av hur svenskarna använder generativ AI, både i yrkeslivet och privat, berättar Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen.

Så promptar AI-användarna
Årets rapport visar att Google som sökmotor fått en ny utmanare, nämligen ChatGPT.
AI-verktyget får agera allt ifrån uppslagsverk och inspiratör till stöttande kompis och husläkare. AI-användningen ökar i samhället och det är de unga som dominerar. Nästan dubbelt så många 00-talister använder AI jämfört med genomsnittet.
I år drar även männen ifrån kvinnorna när det gäller att använda AI-verktyg, men inte bland yngre.

– Ser man på befolkningen i stort är gapet mellan män och kvinnor relativt stort, men trenden avviker när man tittar på de yngre. Killar brukar dominera teknikutvecklingen, men här ser vi att de unga tjejerna kommer i kapp, vilket är glädjande för framtiden, säger Jannike Tillå.
Trots att AI-användningen ökat under 2025 är det långt ifrån alla som ser fördelarna – mer än hälften av befolkningen har inte använt ett AI-verktyg.Man anger många olika skäl för att avstå. Många svarar att de inte ser någon nytta med AI, andra avstår av principiella skäl. Så här skriver till exempel en deltagare i undersökningen:
AI "tränas" på stulet material, vilket jag inte vill stöda. Samt att AI är en fluga som kommer att krascha om ett par år.
Man, 32 år
Enligt Jannike Tillå visar exemplen från undersökningen att många svenskar har ett högt förtroende för AI-verktygen. Men det är också tydligt att det finns ett stort behov av kunskap kring hur verktygen fungerar, och hur informationen man ger bort kan användas.
– När vi ser hur svenskarna promptar förstår vi hur stor tillit som finns till den här tekniken. Man öppnar upp sig utan att veta hur informationen lagras och av vem. Vi har sett att oron för den personliga integriteten på nätet har ökat de senaste åren, men nu tar vi stora risker igen, säger Jannike Tillå.
Svåra e-tjänster får var fjärde svensk att avstå från läkarbesök
Digitaliseringen av samhället innebär att allt fler ärenden sker på nätet. Tack vare vårdens e-tjänster slipper svenskarna långa telefonköer och obekväma samtal. Men samtidigt avstår nästan en fjärdedel från att boka läkarbesök – därför att man upplever de digitala vårdtjänsterna som svårnavigerade.
– Vi ser att det finns grupper i samhället som har stora utmaningar med de digitala vårdtjänsterna, i synnerhet de äldsta kvinnorna. Att var fjärde svensk avstår från att boka ett läkarbesök är anmärkningsvärt. Det visar tydligt att man misslyckats med att utforma samhällstjänster som alla kan använda, menar Jannike Tillå.

Elon Musk får svenskar att lämna plattformen X
X – eller Twitter som plattformen tidigare hette – minskar mest av alla sociala medier under 2025. Mer än var tionde svensk har tidigare använt plattformen men nu valt att lämna.
Varför väljer man att lämna X? En vanlig anledning är Elon Musks ägarskap. Men det är inte bara X som svenskarna överger. Snapchats chattfunktion upplevs försvåra seriösa konversationer, Facebook uppfattas som fullt av "gamlingar och reklam" och Tiktok ses som en "kinesisk spionapp". Det är också relativt få svenskar som postar egna inlägg på sociala medier.
– Vi ser att vissa sociala medier tappar användare. Att vi idag konsumerar innehåll snarare än att interagera och diskutera kan vara en bidragande faktor. Ett exempel på det är att inte ens hälften av svenskarna regelbundet publicerar egna inlägg, det är en minskning från tidigare år, säger Jannike Tillå.
Men det finns också sociala medier som växer. Metas X-utmanare Threads är den tjänst som vuxit mest under 2025. Även kommunikationsappen Whatsapp ökar och nu använder nästan hälften av svenskarna den.
Många ser bluffannonser på sociala medier, men få anmäler
Mer än hälften av svenskarna har sett en bluffannons på sociala medier, och tre procent har själva blivit utsatta för bedrägeri. Men det är få som anmäler annonserna.
– Det här är en utmaning som sociala medie-plattformarna måste ta på stort allvar. Bilden som svenskarna har är att det inte är någon idé att anmäla. Vad gör det med tilliten framåt och hur kommer det att påverka inställningen man har till andra typer av brott på nätet? säger Jannike Tillå.

Män vill ta hjälp av AI för att hitta kärleken
Nätdejting är en del av många singlars vardag och med dagens dejtingappar är en potentiell partner bara ett meddelande bort. Men trots det verkar allt fler svenskar ha tröttnat på att klicka sig till kärleken. Under 2025 har nätdejtingen minskat – framför allt bland yngre.
– Vi ser att antalet som dejtar på nätet minskar och att det inte sker någon påfyllnad av unga. Det går hand i hand med att vi ser att många föredrar att träffas offline istället för online, säger Jannike Tillå.
Betydligt fler män än kvinnor hänger kvar på dejtingapparna. Mer än dubbelt så många nätdejtande män än kvinnor skulle också kunna tänka sig att ta hjälp av AI för att hitta ”rätt partner”.
– I takt med att AI-användningen ökar, kommer användningsområdena att bli fler. Vi ser till exempel att en del svenskar lägger in hela chattkonversationer i ett AI-verktyg för att få svar på om dejten kan vara en bra matchning, berättar Jannike Tillå.
Läs hela undersökningen
Svenskarna och internet 2025 finns nu att läsa i sin helhet på webbplatsen svenskarnaochinternet.se. Där finns bland annat fler exempel på hur svenskar "promptar" sina AI-verktyg för att få råd om kost, hälsa, mental hälsa och mycket mer. Där finns också information om hur många svenskar som kollar sin partners mobiltelefon av oro för otrohet och hur många som följer sin partner med hjälp av mobilens platsdata.
Svenskarna och internet 2025 är en undersökning från Internetstiftelsen. Undersökningsföretaget Novus har anlitats för datainsamlingen som genomfördes i januari 2025.