Mauri Hermundsson, Greta Thunberg, Joakim Lundell, Clara Henry, Kissie

De förevigas i Sveriges första utställning om influencers

3 min läsning

Isabella Löwengrip, Therése Lindgren, IJustWantToBeCool, The Swedish Family och Clara Henry är några av de som format den svenska influencerbranschen. Tillsammans med andra pionjärer förevigas de – och branschens framväxt – i en ny digital museiutställning om influencers.

Var tredje svensk följer en influencer, visar Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. För första gången porträtteras nu det svenska influencer-undrets framväxt och dess pionjärer, när utställningen ”Svenska influencers” öppnar på Internetmuseum.

I utställningen berättas historien om hur yrket influencer växte fram i Sverige och hur det kom att påverka hela samhället. Här förevigas också några av pionjärerna, från Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Kenza Zouiten, till Margaux Dietz och humorgruppen IJustWantToBeCool.

– Internetstiftelsen har länge följt utvecklingen av influencers i Sverige. Nu vill vi föreviga den historien och branschens pionjärer, och säkerställa att även denna del av vår svenska internethistoria bevaras för framtiden, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Från personliga modebloggar till miljonföretag

Utställningen tar avstamp i början av 2000-talet, redan innan uttrycket influencers fått fäste. I takt med att följarskarorna växer får fler upp ögonen. När företag och annonsörer inser att influencers är en väg till deras målgrupper målas ett helt nytt reklamlandskap upp. Utställningen visar också hur politiker närmar sig influencers, för att nå ut med sina budskap till nya målgrupper.

– Med utställningen vill vi ge en bred bild av vad en influencer kan vara. Vi lyfter inte bara de som var först eller störst, utan också de som varit viktiga för ett enskilt ämne eller fråga, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Utställningen lyfter också branschens utmaningar.

– Det är 20 år sedan Blondinbella publicerade sitt första blogginlägg och trots att branschen har mognat finns det fortfarande utmaningar med otydliga reklamsamarbeten, uppblåsta följarsiffror och politisk påverkan, säger Björn Appelgren.

Utställningen ”Svenska influencers” öppnar på Internetmuseum måndag den 16 junihttps://internetmuseum.se/utstallningar/svenska-influencers

32 pionjärer som porträtteras i utställningen ”Svenska influencers” på Internetmuseum

  • Kenza Zouiten Subosic
  • Isabella Löwengrip
  • Margaux Dietz
  • Joakim Lundell (Jockiboi)
  • Jonna Lundell (Sessano)
  • Felix Kjellberg (PewDiePie)
  • Mauri Hermundsson
  • Bianca Ingrosso
  • Matilda Djerf
  • Therése Lindgren
  • Clara Henry
  • IJustWantToBeCool ( Victor Beer, Emil Beer, Joel Adolphson)
  • Tomu och Yumi (Tom Gunnar Karlsson, Jenny Birgitta Alfvén)
  • Iza och Elle (Iza Cryssanthander och Elle Cryssanthander)
  • JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson, Carl Déman)
  • Asabea Britton
  • Jenny Koos (Vulverine)
  • Jenny Larsson - "Hon med CP" (jennyspyssel)
  • Max Ökvist (Max liv med familj)
  • Zainab Jones (Min melanin)
  • Lina Livian (glowaddictions)
  • Amanda Ekström (Tuggmotstånd)
  • Tone Sekelius
  • The Swedish Family (Joanna André, Axel Berggren, Alma, Harry, Laura)
  • Zeinas Kitchen (Zeina Mourtada)
  • Camilla Hamid
  • Greta Thunberg
  • Jon Olsson
  • Viktor Adolphson (YB Södermalm)
  • Mohammed Salih (Mohammeds väg till miljonen)
  • Dagny (Dagny Valborg Carlsson)
  • Vintagemannen (Ingemar Albertsson)

För mer information

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetmuseum

Internetmuseum grundades i december 2014. I juni 2016 blev Internetmuseum invalt i Sveriges museer, som första utpräglat digitala museet i Sverige. Internetmuseum drivs av Internetstiftelsen som är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.