Förstoringsglas framför tangentbord.

Internetstiftelsen och Afnic förlänger sitt samarbete i Zonemaster-projektet till 2022

Zonemaster är ett referens- och testverktyg som Internetstiftelsen har utvecklat tillsammans med Afnic, som driver landstoppdomänen .fr. Verktyget finns för att göra domännamnssystemet starkare och säkrare. Det utvecklas som en fri programvara och är tillgängligt för alla.

Internetstiftelsen och Afnic lanserade Zonemaster år 2013. Sedan dess har ett team bestående av medarbetare från båda organisationerna haft ett gemensamt projekt där de förvaltat och vidareutvecklat tjänsten. Idag används Zonemaster både av enskilda individer och organisationer i det tekniska DNS-ekosystemet. Bland de organisationer som använder tjänsten finns till exempel, ICANN, RIPE NCC, TLD-registries och flera andra tongivande inom området.

– Verktyget Zonemaster är skapat för både användare som vill testa sina domännamn och för de som har avancerad kunskap i DNS som vill identifiera avvikelser i DNS-konfigurationer. Zonemaster finns nu tillgängligt på fem språk för användarna och vi planerar för fler språk de närmaste åren, säger Mats Dufberg, teknisk chef för Zonemaster på Internetstiftelsen.

Årets förnyade partnerskap markerar ett nytt steg för projektet och tjänsten. Fokus kommer nu att ligga på att förbättra programvarans och testfallens kvalitet ytterligare. Vi vill kunna fortsätta erbjuda en tjänst som underlättar för användarna.

– Vi fortsätter ett framgångsrikt samarbete tillsammans med vår franska motsvarighet Afnic. Våra båda organisationers kompetens och kunnande ligger till grund för att vi kan leverera en tjänst i världsklass. Tillsammans bidrar vi, genom Zonemaster, till att göra domännamnssystemet starkare och säkrare, säger Danny Aerts, VD på Internetstiftelsen.

Information om projektet och tjänsten Zonemaster finns här.

You can read the English version of the press release here.