.FILE 2G 3G 4G 5G
Man sitter framför datorn, har en nätbutik i webbläsaren. Håller mobil i handen med Swish-appen öppen.

Så undviker du att bli lurad av bluffannonser i julhandeln

3 min läsning

Nya siffror från Internetstiftelsen visar att svenskarnas flöden i sociala medier är fyllda med bluffannonser. När julhandeln nu drar igång gäller det att se upp – men det finns några enkla knep för att undvika att bli lurad.

En kraftigt nedsatt vara till ett specialpris som bara gäller under en kort tid, eller en utförsäljning inför att en butik ska stänga. Så kan en bluffannons i ditt flöde i sociala medier se ut. Om man klickar på annonsen kommer man till en nätbutik som ser trovärdig ut – ibland med recensioner från andra påstådda köpare eller med logotyper som indikerar trygghetsmärkningar eller kända betallösningar. Men nätbutiken är falsk, ofta skapad med hjälp av AI och designad för att lura dig.

– Det krävs insatser från många håll för att få bukt på problemet med bluffannonser. Men det var och en kan göra redan nu är att öka sin egen kunskap om bedrägerierna. Just den kunskapen vill Internetstiftelsen nu bidra med inför årets julhandel, säger Carl Piva, vd på Internetstiftelsen.

– Om man luras att klicka på en bluffannons kan det i värsta fall leda till att man får sitt betalkort kapat. Eller att man får en väldigt dålig kopia av den produkt man trodde sig ha köpt. Man riskerar också att skriva upp sig på en kostsam prenumeration, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Bedragarna använder olika metoder i bluffannonserna för att vi ska gå i fällan.

– Ofta handlar det om osannolika erbjudanden som bara gäller en kort tid. Vi stressas att ta snabba beslut, säger Björn Appelgren.

Rapporten Svenskarna och internet 2025 visar att mer än hälften av svenskarna har sett en bluffannons i sociala medier det senaste året.

– Vi vet nu svart på vitt att svenskarna möter många bluffannonser i sociala medier. Bedragarna anpassar sig efter säsong så nu kommer vi med all säkerhet att mötas av otroliga erbjudanden som bara finns under en kort tid. Här gäller det att stanna upp och tänka till, säger Björn Appelgren.

Bedragare utnyttjar julhandeln. Björn Appelgren på Internetstiftelsen ger säkerhetstips.
Björn Appelgren är folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Paketbluffar

Vid sidan av bluffannonser gäller det att se upp på annat håll. Inför julen brukar det dyka upp mejl och sms om påstådda paketleveranser. Avsändaren ser ut att vara en postleverantör som av olika anledningar uppmanar dig att klicka på en länk, ladda ner en bifogad fil eller ringa ett specifikt telefonnummer.

– Generellt ska man inte klicka på länkar i sms och mejl. Om du verkligen har beställt ett paket och du misstänker att det är problem med leveransen, kolla då upp det med postleverantören via en kontaktväg du själv hittar eller via leverantörens app, säger Björn Appelgren.

Expertens tips för att inte bli lurad i julhandeln

  1. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig. Kontrollera noga att du är på rätt webbplats när du näthandlar.
  2. Undvik att klicka på länkar eller öppna bifogade filer som kommer i sms eller mejl, framför allt om du inte har förväntat dig få meddelande från den påstådda avsändaren. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren via en kontaktväg du själv letar upp.
  3. För aldrig över pengar och dela inte med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl. Du ska heller inte använda ditt Bank-id på uppmaningen av någon som kontaktar dig. Känner du dig osäker, dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren via en kontaktväg du själv letar upp
  4. Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan fejka detta och själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
  5. Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet. Kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts och gör i så fall en polisanmälan.

För mer information eller intervjuer

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om våra olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om våra olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-