Skydda dig mot bedrägeribrott på nätet

I takt med att användningen av internet ökar blir den nätrelaterade brottsligheten också större. För att hjälpa internetanvändarna att bli bättre rustade mot bedrägerier lanserar idag Internetstiftelsen i Sverige, IIS, den kostnadsfria Internetguiden ”Skydda dig mot bedragare” av konsumentjournalisten Anders Nyman i samarbete med Polisen.

Nästan alla svenskar använder internet idag och enligt HUI ökade näthandeln förra året, mätt i antal kronor. En ny undersökning visar att närmare hälften av internetanvändarna är rädda att få sin identitet kapad och att en av fem har blivit lurad på pengar på nätet någon gång. Av de som utsatts för bedrägeri valde hälften att polisanmäla. Samtidigt har en av tio betalat en faktura för en tjänst eller vara trots att de anser att de inte beställt den, av rädsla för ärenden ska gå till kronofogden eller inkasso.

Undersökningen genomfördes via snabbasvar.se under vecka 5 och omfattar drygt 1 000 nationellt representativa svar från personer i åldern 15-80 år som använder internet.

  • Det är idag alldeles för lätt att begå bedrägerier, till exempel genom komma åt och använda andra personers identiteter. Polisen kan inte utreda bort de ständigt ökande bedrägeribrotten. Alla goda krafter måste samverka och förhindra att brotten begås och här är kunskap A och O, säger Anders Olofsson, brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter.
  • Det är inte svårt att bli lurad på nätet. Samtidigt är det lätt att undvika att falla i fällan, bara man lär sig några grundläggande knep hur man synar bedragarnas bluffar, och vet vilka rättigheter man har som konsument, säger Anders Nyman, konsumentjournalist.

De vanligaste bedrägerierna

De vanligaste nätrelaterade bedrägerierna i Sverige är kortbedrägerier, id-kapningar, annonsbedrägerier och bluffakturor, ofta till företag men även till privatpersoner. Bedrägerierna sker på flera olika sätt. I Internetguiden ”Skydda dig mot bedragare” finns många av metoderna beskrivna liksom sätt att skydda sig, information om var hjälpen finns och vilka rättigheter man har som konsument. Nedan har vi gjort korta checklistor för hur man som konsument skyddar sig mot de vanligaste nätrelaterade bedrägerierna.

Checklista – undvik kortbedrägerier

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter via mejl eller telefon, oavsett vem som ser ut att fråga efter dem.
  • Lämna bara ut kortuppgifter till kända nätbutiker, eller butiker du kollat upp innan.
  • Lämna bara ut kortuppgifter om anslutningen till webbsidan är krypterad (https först i adressfältet).
  • Tänk på att när du väl gett ifrån dig uppgifterna kan mottagaren dra pengar från ditt kortkonto upprepade gånger.
  • Lämna inte ifrån dig ditt kort fysiskt. Sätt tejp över den tresiffriga cvv-koden på baksidan, och skydda alltid din kod när du slår in den.
  • Drabbas du av obehöriga uttag från kortkontot, spärra genast kortet och polisanmäl!

Checklista – om du blir id-kapad

  • Förebygg genom att ha låsbar brevlåda och använda en så kallad digital brevlåda för att snabbt få kopior på kreditupplysningar eller brev om flyttanmälan.
  • Drabbas du – spärra genast ditt personnummer hos samtliga rikstäckande kreditupplysningsföretag.
  • Spärra ditt personnummer för köp hos Svensk Distanshandels medlemmar.
  • Kontakta företagen du får krav ifrån och förklara. Betala inte!
  • Polisanmäl
  • Var skeptisk mot dem som säljer tjänster som påstås ge id-”skydd”.

Checklista – bli inte lurad vid näthandel

  • Det är lätt att låtsas vara någon annan på nätet – kolla upp vem du tänker göra affärer med.
  • Företag märkta med Trygg e-handel är extra säkra – men se upp för stulna loggor som inte länkar till organisationen.
  • Undvik att betala i förskott. Använd med fördel betalningsförmedlare som fungerar som säker mellanhand, eller betala mot faktura. Betalar du med ett kort du har kredit på kan du med hjälp av konsumentkreditlagen få pengarna tillbaka om du luras.
  • Var skeptisk mot det som påstås i nätets annonser, de är sällan förhandsgranskade. Anmäl istället vilseledande annonser så slipper andra bli lurade – på Facebook till exempel genom krysset som syns om du håller muspekaren i annonsens över högra hörn.

Checklista – betala inte det oriktiga kravet

  • Betala inte om du får en faktura för en vara eller tjänst du inte beställt, eller känner att du lurats beställa.
  • Kontakta den som skickat fakturan och förklara varför du känner dig lurad och att du inte tänker betala, en så kallad bestridan. Gör det via mejl så har du bevis för vad du skrivit och när du gjort det.
  • Var inte rädd för hotelser om inkasso eller Kronofogden. Bestrider du även de kraven riskerar du ingen betalningsanmärkning.
  • Anmäl oriktiga krav till Konsumentverket/Konsument Europa, eller varför inte tipsa media?
  • Som privatperson kan du kontakta din kommuns konsumentvägledare, Konsumentverkets Hallå konsument, eller Konsument Europa om du handlat med företag i resten av EU, för att få kostnadsfri juridisk hjälp!

För vidare information:

Skydda dig mot bedragare:
https://internetstiftelsen.se/guide/skydda-dig-mot-bedragare/

Polisen:
https://polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Bedragerier/

Eller kontakta:

Anders Nyman, konsumentjournalist
Mejl: anders@knyt.se

Anders Olofsson, brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter
Mejl: anders-k.olofsson@polisen.se

Jessica Bäck, ansvarig för IIS Internetguider
Mejl: redaktion@internetstiftelsen.se

Maria Ekelund, kommunikationschef IIS
Mejl: redaktion@internetstiftelsen.se

Om IIS
Internetstiftelsen i Sverige, IIS, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av internet i Sverige. IIS ansvarar för internets svenska toppdomän, .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Sedan september 2013 sköter vi också drift och administration för toppdomänen .nu.