Ansvarsfull hantering av personlig information står i fokus när nätjättarna Google och Facebook håller sina utvecklarkonferenser, men möjligheterna att samla in data blir ännu större.
När Facebook och Google presenterar sina fokusområden för det närmaste året handlar mycket om integritet och att mer ansvarsfullt hantera sina användares personliga information. En tolkning är att nätjättarna nu vill återvinna sina användares förtroende efter ett år kantat av dataskandaler. Under sina respektive utvecklarkonferenser har båda företagen lyft fram integritet som en ambition, och presenterat nya verktyg för det.
De flesta större mjukvaruföretag brukar anordna egna utvecklarkonferenser varje år, där nyheter visas upp och tredjepartsutvecklare bjuds på en första titt på nya operativsystem, appar och funktioner. Facebook höll sin F8-konferens i slutet av april, och Google inledde sin konferens I/O i tisdags, alltså 7 maj.
Facebook har mycket att bevisa
För Facebooks del var turerna runt Cambridge Analytica förra året den största och mest uppmärksammade skandalen under lång tid. Det brittiska analysföretaget samlade in stora mängder information från Facebook, och avslöjandet visade att det totala antalet drabbade användare var upp emot 87 miljoner. Facebooks grundare Mark Zuckerberg kallades till utfrågning av både den amerikanska kongressen och EU-parlamentet.
Nu ska Facebook återvinna förtroendet, och Zuckerberg sade under sitt öppningstal på F8-konferensen att "framtiden är privat", och att Facebook ska bli en plats för både offentliga och privata samtal. Detta ska uppnås bland annat genom att de konversationer som användare idag för via appen Messenger kommer att börja krypteras. Så kallad "end to end encryption" finns redan i Facebook-appen Whatsapp och går att aktivera i Messenger, men blir framöver alltså standard. Det innebär att bara avsändaren och mottagaren kan läsa de meddelanden som skickas, och att inte heller Facebook själva kan läsa konversationerna.
Utöver detta var det få konkreta förändringar Facebook presenterade, och mycket handlade om att understryka att integritet kommer att vara en av grundpelarna för Facebook framåtledes. En ny design av Facebooks huvudapp ska flytta fokus från nyheter till mer enskilda grupper och evenemang, men detta kan också tolkas som att de idag mest populära delarna av Facebook lyfts fram. Den nya designen har redan börjat rulla ut till många användare.
Samtidigt fortsätter Facebook att satsa på ny teknik som VR/AR, alltså virtuell verklighet och så kallad förstärkt verklighet, samt den smarta hemskärmen Portal som nu också ska börja säljas i Europa. En uppkopplad bildskärm med kamera och mikrofon som ska placeras i hemmet innebär att Facebook ber om ett stort förtroende från sina användare.
Mark Zuckerberg erkände villigt att Facebook har en hel del att bevisa när det handlar om ansvarsfull hantering av sina användares personliga information, men att de är fast beslutna att nå dit. Zuckerberg sade under sitt anförande:
Vi har inte direkt det bästa ryktet när det gäller integritet just nu, för att uttrycka sig milt.
Google ger dig privat sökning
Google har å sin sida ingen stor PR-bomb i stil med Cambridge Analytica-skandalen att hantera, men att integritet blivit en het fråga märks ändå, särskilt som Google är världens största insamlare av information. När konferensen I/O inleddes underströk också Googles vd Sundar Pichau att företaget kommer att satsa stort på integritet.
Här handlar en stor del om att tydligare kommunicera till användarna vilken information som samlas in och varför. Google har kritiserats för att ha krångliga inställningar som gör det svårt att få en överblick över ens data. Detta ska nu förbättras, bland annat genom en ny webbsida som på ett begripligt sätt ska beskriva vad Googles olika hemma-produkter samlar in för slags data och vad den används till.
Google ger också sina användare nya verktyg för att bli mer anonyma på nätet, även från Google själva. Sedan tidigare har det funnits en så kallad inkognitofunktion i webbläsaren Chrome, och nu kommer en sådan också till Google Sök och karttjänsten Google Maps. Det innebär att användare kan söka på nätet och i kartor utan att data sparas på ens Google-konto.
Google visade också upp nästa version av operativsystemet Android, som redan nu blivit tillgängligt för utvecklare men som kommer att släppas till alla användare i höst. Här finns bland annat en förbättring i hur appar tillåts använda de så kallade platstjänsterna, alltså geografisk information om var mobiltelefonen och dess ägare befinner sig. Framöver ska det gå att ställa in så att en app bara får använda den informationen när appen används, och inte hela tiden.
Slutligen ska det bli lättare för användare av Googles tjänster att rensa sitt konto från lagrad information. Google kommer att erbjuda möjligheten att ens sök- och platsdata automatiskt rensas antingen var tredje eller var artonde månad.
Datainsamling fortfarande levebrödet för nätjättarna
Att nätjättarna Facebook och Google nu lyfter sina användares integritet kan tolkas på flera sätt. Ett är givetvis att frågan blivit mer aktuell de senaste åren, på grund av uppmärksammade skandaler och ny lagstiftning så som GDPR. Hur människors privata information hanteras har helt enkelt blivit en viktigare fråga, och medvetenheten har ökat.
Det är inte bara allmänheten som storföretagen måste förhålla sig till. Särskilt för Googles del kan de nya funktionerna ses som ett motdrag mot konkurrenten Apple. Iphone-tillverkaren har den senaste tiden tryckt hårt i sin marknadsföring på just integritet, och att Apple till skillnad från Google och andra företag inte får huvuddelen av sina intäkter från datainsamling. I västvärlden har de flesta människor nu redan en mobiltelefon, och för tillverkarna blir det därför allt viktigare att locka över nya kunder från sina konkurrenter.
Både Facebook och Google har samtidigt presenterat nya produkter och tjänster som ger ännu större möjligheter att samla in massiva mängder information.
Att hantering av användares personliga information blir en viktigare fråga för bolagen är givetvis positivt, men det ska understrykas att varken Facebook eller Google ändrat sin grundläggande affärsmodell. Det handlar fortfarande i grund och botten om att samla in information som sedan säljs och används i olika syften. De vill fortfarande veta vilka webbsidor deras användare besöker, vilka varumärken de tycker om, vilka deras vänner är och vilka evenemang de köper biljetter till.
Både Facebook och Google har samtidigt presenterat nya produkter och tjänster som ger ännu större möjligheter att samla in massiva mängder information. Hit hör till exempel smarta högtalare och skärmar med mikrofoner och kameror som ska placeras i hemmet. Google visade också upp en teknik som i realtid kan analysera och översätta ljud till text. Detta kan omvandlas till väldigt användbara verktyg för exempelvis hörselskadade, men ger också Google enorma möjligheter att förvandla allt slags ljud till sökbar information.
Att lättare kunna överskåda vilken information som samlas in, och kunna kontrollera den i viss mån, är önskvärt. Det kan också framförallt göra människor mer nöjda och villiga att använda tjänster från Google och Facebook även framöver. Att plats- och sökhistorik kan tömmas automatiskt efter en viss tid kan för många ge en känsla av trygghet, men det kan antas att efter tre månader har Google redan fått ut det de behöver från den datan. Både Google och Facebook har fortfarande ett enormt intresse av att veta så mycket som möjligt om sina användare, och detta har inte förändrats trots välkomna förändringar som krypterade konversationer och bättre verktyg.
Vill du veta mer om nyheterna från Google och Facebook? Företagen själva har publicerat sammanfattningar från sina konferenser Facebook F8 och Google I/O.