Förr var dataspelande något som utövades i ensamhet framför en skärm. Sedan dess har spelandet utvecklats och idag är det vanligt att titta på andra som livesänder sitt spelande. En femtedel av alla internetanvändare i Sverige gör det, enligt Svenskarna och Internet 2019. Men vad är det som lockar?

Tre av fem svenska internetanvändare spelar någon form av spel på mobil, dator eller spelkonsol. Om man bara räknar nöjesspel – inte kasinospel om pengar – är det alltså mer än hälften som spelar någon gång ibland. 25 procent spelar så ofta som varje dag.

Tre av fem internetanvändare spelar, och vanligast är mobilspel. Men det börjar också bli populärt att se på andra som spelar.

Det absolut vanligaste är att vi spelar på våra mobiler men det är också många svenskar som spelar på sin dator. Dataspelandet sjunker något ju äldre befolkning man tittar på, men bland de yngsta tonåringarna är det över 70 procent som spelar.

En utveckling de senaste åren är att samma åldersgrupp inte bara spelar – utan även följer andra som har kanaler på Youtube och Twitch, där de livesänder sitt spelande. 63 procent av 12- till 15-åringarna tittar på när andra spelar över internet och en femtedel av alla svenska internetanvändare gör det. Varför?

Jag tror att e-sportens storhet beror på att den är tillgänglig för alla.

 Josefine Cornland

– Ett av de bästa sätten för att bli en bättre spelare själv är att titta på proffsen. De sänder ofta med egna kommentarer, ungefär som att du skulle kunna kolla på Zlatan på en träning medan han i realtid kommenterar vad han gör. Superbra för den som vill bli bättre på spelet, säger Henning Eklund, journalist och e-sportexpert.

“Proffsen” är riktiga proffs, som tävlar i e-sport. E-sport har på ganska kort tid blivit ett globalt fenomen som allt mer accepteras som just en sport. E-sport är ett samlingsbegrepp som innefattar flera olika spel. Vanliga spel är League of Legends, Fortnite, Counterstrike och Rocket League. Spelföretagen själva anordnar cupspel, där lag möter varandra. Slutspelens finaler ses av tiotals miljoner online, och tiotusentals personer på plats på världens största arenor.

Många tittar på spel för att själva bli bättre spelare, menar Henning Eklund.

Många spel som är stora inom e-sporten har också blivit väldigt populära bland de som spelar hemma för nöjes skull.

– Jag tror att e-sportens storhet beror på att den är tillgänglig för alla. Du behöver en dator och en konsol och sen kan du börja spela. Det finns inga begränsningar vad gäller fysik, kön eller utseende, säger Josefine Cornland, styrelseledamot i Svenska e-sportsförbundet.

Superstjärnor på Youtube

Enligt Josefine Cornland finns det även flertalet streamingstjärnor vars främsta syfte är att underhålla. Ett sådant exempel är Pewdiepie, eller Felix Kjellberg, som är en av de absolut största stjärnorna på Youtube med över 100 miljoner följare. Från början var innehållet i hans kanal till största delen spelrelaterat. På skärmen fick tittaren se en bild av honom i nedre hörnet, medan spelet visades över hela skärmen.

På så sätt fick man följa både spelet och hans personliga minspel och kommentarer. Idag har hans kanal snarare utvecklats till att handla om internetfenomen och personliga tankar. Men hans sätt att visa upp sig själv medan han spelar har blivit stilbildande och de flesta som strömmar sitt spelande gör likadant.

Josefin Cornland
Inom e-sporten är det lätt att komma nära stora och kända dataspelare, säger Josefine Cornland.

Att spelarna visar upp en mer privat sida av sig själva gör det mer lockande att följa dem, menar Josefine Cornland.

– Det är lättare att känna gemenskap med en dataspelare eftersom det blir mer intimt. Inom e-sporten kommer man nära inpå och kan ofta chatta direkt med sin idol. Du kanske ser en säng i bakgrunden och plötsligt kanske en kompis eller mamma kommer in i rummet. Så får du inte se till exempel fotbollsstjärnor, säger Josefine Cornland.

Spelkulturen har med andra ord växt till att bli underhållning även utanför det aktiva spelandet. Och mycket pekar på att dataspel och e-sport kommer att fortsätta växa med tiden, både när det kommer till spelare och publik.

–  Att e-sporten kommer att ta över och bli större än fotboll är bara en tidsfråga. I dag spelar alla unga, killar som tjejer, i städer och på landsort. Det finns även äldre spelare. Nu när en generation dataspelare börjar få egna barn kommer det bara att förstärkas, säger Henning Eklund.

Mer läsning om svenskarnas spelande och tittande online hittar du i årets rapport av Svenskarna och internet. Läs den här!