I oktober genomförs den nationella kampanjen ”Tänk säkert” av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Polisen. Tillsammans med samarbetspartners belyser man digital kompetens och informationssäkerhet på nätet.

MSB genomför tillsammans med Polisen kampanjen ”Tänk säkert”. Målet med kampanjen är att höja medvetenheten och kompetensen hos allmänhet och småföretag på internet. Det handlar till exempel om att dela med sig av personliga uppgifter, och hantering av lösenord, kortuppgifter och länkar i mejl. Här har alla en roll att spela – både företag som den enskilde individen.

– Digitaliseringen påverkas oss alla, både individer och samhället i stort. Därför är det nödvändigt att lägstanivån höjs vad gäller informations- och cybersäkerhet, säger Marianne Rilde Björkman, projektledare för Tänk säkert, MSB.

1177 på en padda med information om covid19
Nätbedrägerier och bluffar har ökat, inte minst i samband med corona.

Internetstiftelsen deltar tillsammans med flera andra samarbetspartners från privat, offentlig och ideell sektor i kampanjen som löper under oktober månad.

Medvetenhet och kunskap är viktiga pusselbitar i arbetet för att motverka internetrelaterade bedrägerier.

Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen.

Hjärtefrågor för Internetstiftelsen

För Internetstiftelsen är digital kompetens och informationssäkerhet hjärtefrågor. Under kampanjperioden kommer man att satsa extra på att nå ut med kunskap och utbildningsmaterial om säkerhet.

– Internetstiftelsen arbetar dagligen med att stärka allmänhetens digitala kompetens genom olika aktiviteter och projekt. Medvetenhet och kunskap är viktiga pusselbitar i arbetet för att motverka internetrelaterade bedrägerier och närliggande brottslighet. Därför känns det givet att vi deltar i denna viktiga kampanj, säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen.

Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen
Att höja den digitala kompetensen och motverka internetbedrägerier hör till våra hjärtefrågor, säger Jannike Tillå på Internetstiftelsen.

Ett exempel på hur Internetstiftelsen jobbar med kunskapshöjande insatser är den digitala folkbildningssatsningen Internetkunskap, där man genom olika kunskapspaket djupdyker i allt från säkerhet på nätet och smarta prylar, till sök- och källkritik och personlig integritet på internet.

– Det handlar om att öka internetanvändarnas kunskap så att de själva kan agera säkrare på nätet, säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen.

Hela satsningen är en del av Informationssäkerhetsmånaden, ett initiativ från EU som handlar om att öka medvetenheten om vikten av informations- och cybersäkerhet.

Exempel på hur Internetstiftelsen arbetar för att höja kunskapen om säkerhet på internet