En man med hörlurar på sig håller i en mobil, på skärmen syns en podd.

Poddarna som sprider kunskap

7 min läsning

Poddar har blivit ett folknöje och lyssnandet växer. Hälften av svenskarna lyssnar och mest populära är poddarna där man kan fördjupa sig i stora ämnen på ett engagerande sätt.

Podcast, poddradio, poddsändning eller bara podd. Kärt barn har många namn och poddarna verkar vara här för att stanna. Under år 2023 lyssnade nästan hälften av svenskarna på poddar visar Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet. Av dessa lyssnar 6 av 10 varje vecka och var sjätte person lyssnar på poddar varje dag.

Var sjätte person lyssnar på poddar dagligen.

Undersökningen visar dessutom att lyssnandet ökar. De svenskar som lyssnar på podd har ökat från 43 procent år 2022 till 48 procent – alltså nästan hälften – år 2023.

Poddar sprider kunskap och nöje. Man med hörlurar promenerar med barnvagn och lyssnar på podd via sin mobiltelefon.
Hälften av svenskarna lyssnar på poddar och var sjätte person lyssnar dagligen.

Ja, att lyssna på podd har verkligen blivit ett riktigt folknöje, och det syns inte minst i det enorma utbudet som finns. Oavsett vilket intresse man har så finns det troligtvis ett flertal poddar i ämnet att ta del av. Den som bläddrar bland de stora poddbiblioteken i Spotify, Acast eller Apple Podcaster hittar hundratals alternativ inom ämnen som krim, humor, serietidningar, film, juridik, nyheter, historia och mycket mer. De flesta poddar är helt gratis.

Hur många lyssnar på poddar i Sverige?

  • Nära 5 av 10, alltså hälften av svenskarna, lyssnade på poddar år 2023.
  • Bland 90-talisterna lyssnar 8 av 10 på poddar, vilket är flest av alla åldersgrupper. Drygt var tredje 90-talist lyssnar dessutom på podd dagligen, också det mest av alla.
  • På andra plats kommer 80-talisterna där 7 av 10 lyssnar på poddar.
  • Det är fler kvinnor än män som lyssnar på poddar totalt sett – 51 procent jämfört med 45 procent. Men på daglig basis lyssnar både män och kvinnor i lika hög utsträckning (17 procent).
  • Poddlyssnandet har ökat från 43 procent 2022 till 48 procent 2023. Lyssnandet varje vecka och varje dag har ökat i samma omfattning.

SR-poddar i toppen

I undersökningen Svenskarna och internet har de tillfrågade fått ange vilken eller vilka poddar som är deras favoriter. Av de tio mest populära poddarna kommer inte mindre än hälften från Sveriges Radio.

Caroline Pouron är digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio, vilket innebär att hon beställer poddar på SR.

– Vi är jätteglada att publiken är så intresserad av att lära sig nya saker, att ta del av fantastisk journalistik, som ju är vårt kärnuppdrag, säger Carolina Pouron.

Poddar sprider kunskap och nöje. Caroline Pouron är digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio.
Caroline Pouron är digitalt utbudsansvarig på Public Service-bolaget Sveriges Radio. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

P3 Dokumentär mest poppis

Den mest populära podden i undersökningen är P3 Dokumentär, som var tionde angett som sin favoritpodd. P3 Dokumentär har producerats sedan 2006 och vunnit utmärkelser som Stora Radiopriset och Svenska podcastpriset. Programmet blickar tillbaka i svensk nutidshistoria och blandar berättandet med arkivmaterial och intervjuer. Genom åren har podden tagit upp händelser som mordet på Olof Palme, Estoniakatastrofen, Boforsaffären, IT-bubblan och mycket mer.

P3 Dokumentär har också blivit något av en stilbildare för många andra poddar, både inom SR och från andra. Caroline Pouron tror att själva berättarformatet är en av orsakerna till att programmet blivit en sån långvarig succé.

– Vi har verkligen vårdat P3 Dokumentär, samtidigt som vi moderniserat den genom åren och ser till att innehållet alltid känns relevant och ligger nära det som publiken är intresserad av. 

Två kvinnor sitter mittemot varandra i poddstudio på Goto10 Malmö. En kvinna skriver på sin dator.
P3 Dokumentär är Sveriges populäraste podd och formatet har blivit stilbildande för flera andra poddar.

"Alla svenska poddars mamma"

Totalt jobbar fem personer på SR med P3 Dokumentär, men mycket av innehållet görs också av frilansare och externa produktionsbolag. Podden har också blivit något av en plantskola för dokumentärer i Sverige, där de flesta skickliga dokumentärskapare någon gång gjort ett avsnitt av P3 Dokumentär.

– Den har på något vis skapat grunden för vad man tänker sig att en dokumentärpodd är i Sverige idag. Det är verkligen alla svenska poddars mamma, berättar Caroline Pouron.

Två personer spelar in podd i poddstudio på Goto 10 Malmö.

Hur kan jag starta en podd?

Poddar är inte bara populära att lyssna på. Det är också lätt att själv göra en podd och sprida den på nätet. Ett enkelt sätt att få sin podd att låta mer proffsig är att använda en riktig studio och bra mikrofoner.

I Stockholm, Malmö och Linköping erbjuder Internetstiftelsen tillgång till poddstudio genom mötesplatsen Goto 10. Det kostar ingenting att bli medlem och sedan är det bara att boka tid i poddstudion. Goto 10 har också samlat bra tips för dig som vill skapa en egen podd!

Starta din egen podd hos Goto 10.

Perfekt format för kunskap

Näst mest populär enligt undersökningen Svenskarna och internet är humorpodden Flashback Forever. Men i övrigt är de flesta poddarna på topplistan så kallade kunskapspoddar i olika genrer, som till exempel Historiepodden, USA-podden och Rättegångspodden. Att fördjupa sig i spännande och stora ämnen verkar helt enkelt vara något som poddar passar bra för.

Kristina Alexanderson är ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar och driver podden Digitala lektioner. I varje avsnitt av podden deltar en gäst som diskuterar digital kompetens i skolan. Poddformatet är perfekt för djupare diskussioner och mer komplexa frågor menar Kristina Alexanderson. Samtidigt är en podd mer lättillgänglig än exempelvis en lång skriven artikel.

– I en podd får jag möjlighet att ställa frågor som ger fler perspektiv på det som gästen är expert på. I en podd finns det utrymme för fördjupning samtidigt som det är lättsamt att lyssna på, säger Kristina Alexanderson.

Poddar sprider kunskap och nöje. Kristina Alexanderson från Internetstiftelsen.
Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen är programledare för podden Digitala lektioner.

 I en podd finns det utrymme för fördjupning samtidigt som det är lättsamt att lyssna på.

Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen

Det finns en podd för alla

Caroline Pouron håller med om att poddar passar bra för fördjupning. Hon menar också att tillgängligheten som poddar erbjuder går hand i hand med SR:s Public Service-uppdrag.

– För oss är podden ytterligare en möjlighet att göra fantastiskt public service-innehåll, och ett sätt för oss att kunna berätta och paketera kunskap på ett bra sätt, säger hon.

Både Caroline Pouron och Kristina Alexanderson är också flitiga poddlyssnare för egen del.

– Jag lyssnar jättemycket på poddar, dels i jobbet men också privat. Jag lyssnar regelbundet på P3-Klassikern – en ganska ny och superhärlig podd som handlar om de stora klassiska litterära verken som man ska ha läst, eller kanske säger att man har läst. Och om jag ska lyfta en podd som inte kommer från SR så vill jag tipsa om “Sorry, allt gick åt helvete” med Fredrik Söderholm och Ola Rapace. Den görs tyvärr inte längre, men det var en nyskapande, spännande och fascinerande podd, berättar Caroline Pouron.

Kristina Alexanderson tycker att en bra podd känns personlig, med engagerande och bra konversationer som lyssnaren blir en del av.

– Jag lär känna de som pratar och samtidigt som jag lyssnar känns det som att jag också deltar i samtalet, berättar hon.

Kristina Alexandersons egen favorit är Search Engine with PJ Vogt, en amerikansk podd som handlar om alla små och stora frågor vi ställer till sökfältet i webbläsaren. Det kan vara allt från varför vi fortfarande köper diamanter till vad man ska göra med alla katter.

– Det roliga med podden är att man lär sig mycket om sådant man aldrig tänkt på, som varför man blir magsjuk av sushi eller varför det finns en tjur på Wall Street. Den är väldigt allmänbildande och otroligt skoj, berättar Kristina Alexanderson.

Experternas poddtips

Caroline Pouron tipsar om:

  • Radio Sweden på lätt svenska “Nyheter på lätt svenska för nyanlända. Flera har vittnat om att den här podden hjälpt dem att snabbare lära sig svenska.”
  • P3-Klassikern – “Superhärlig podd som handlar om de stora litterära verken som man ska ha läst, eller kanske säger att man har läst.“
  • Dagens Eko “Den perfekta nyhetsfördjupningen!”
  • Sorry, allt gick åt helvete – “Det var en nyskapande, spännande och fascinerande podd med Fredrik Söderholm och Ola Rapace.”

Kristina Alexanderson tipsar om:

  • Dumma frågor om internet – “Vad vill du veta om nätet? Här får du snabba svar på frågor som vad är ett meme, vad gör en influenser och hur funkar Swish?”
  • Digitala lektioner – “Podden för lärare där gäster diskuterar digital kompetens i skolundervisningen.”
  • Våra barn och nätet – “Podden för alla föräldrar med barn som är på nätet. Ämnen som skärmtid, nätmobbning och sharenting.”
  • Search Engine with PJ Vogt – "En podd som besvarar stora och små frågor vi ställer till internet när vi inte kan sova. Trevlig ton och bra innehåll!"

Relaterat