Årets Code Week-utmaning är avslutad, och tusentals elever har provat på programmering genom Digitala lektioner. Över 50 000 kronor har också samlats in till Unicef.

Under oktober har programmeringsutmaningen Code Week pågått, som namnet till trots körs en hel månad. Genom Digitala lektioner har tusentals svenska elever antagit utmaningen och lärt sig grunderna i programmering. Digitala lektioner är en kostnadsfri resurs från Internetstiftelsen för lärare, med lektioner och material som täcker allt som rör digital kompetens och programmering i grundskolan.

För varje elev som deltagit har också Digitala lektioner skänkt 5 kronor till Unicef. Code Week är alltså ett ypperligt tillfälle att förena nytta med nöje, och dessutom bidra till att ge andra barn i världen en lite bättre situation. En skola som hoppade på utmaningen är Hummelstaskolan i Enköping. Lärare Cecilia Hedstad berättar att skolan inte tidigare jobbat med Code Week, men att programmeringslektionerna tagits väl emot av eleverna.

– Många har tyckt att lektionerna varit både givande och tydliga, och flera elever har blivit bättre på att förstå tekniken, hur internet är uppbyggt och hur man kodar, säger Cecilia Hedstad.

Klassrum med elever som använder datorer.
Code Week är ett bra tillfälle för elever att testa programmering genom Digitala lektioner.

På många skolor leds satsningen på digital kompetens av en eller flera eldsjälar som får saker att hända. På Hummelstaskolan är det Cecilica Hedstad som uppmanat sina kollegor att delta i Code Week. Hon säger:

– Det är framför allt jag som har varit på de andra lärarna att vara med i Code Week. Jag har hänvisat till mål och att eleverna behöver kunskapen. Men varje lärare har tagit hand om sin egen klass och genomfört lektionerna med dem utifrån lektionsuppläggen på webbplatsen.

Förståelse för det digitala samhället

Sammanlagt under oktober deltog över 10 000 elever i Code Week-utmaningen på Digitala lektioner. Vad det innebär är att ett stort antal elever nu provat på programmering och fått en bättre förståelse för digitaliseringens verktyg. Därtill har över 50 000 kronor samlats in till Unicef.

Pressbild Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen
Programmering är ett bra första steg för att ge barnen förståelse för sin omvärld, menar Jannike Tillå.

Jannike Tillå är affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen. Hon menar att skolans uppdrag att arbeta med digital kompetens är viktigt för förståelsen för hur teknik påverkar individ och samhälle.

– Programmering är ett bra första steg för att ge barnen förståelse för sin omvärld och få dem att fundera över att många saker de möter i sin vardag är programmerade. Vi ser att många lärare efterfrågar verktyg för att arbeta med digitalisering i skolan. Med Digitala lektioner kan vi erbjuda ett bra och kostnadsfritt alternativ med förankring i läroplanen. Code Week är ett ypperligt tillfälle att introducera Digitala lektioner för fler lärare.

Vi ser att många lärare efterfrågar verktyg för att arbeta med digitalisering i skolan.

Jannike Tillå

Årets Code Week-utmaning är nu alltså över, men materialet på Digitala lektioner håller öppet året runt. För dig som är lärare finns programmeringslektioner för både låg- mellan- och högstadiet, och för både nybörjare och proffs. Kolla in hela utbudet hos Digitala lektioner.

Fakta om Code Week

  • Code Week är ett EU-initiativ för att få fler barn och ungdomar att testa programmering. Utmaningen pågår under hela oktober.
  • I år deltog 10 120 elever genom Digitala lektioner.
  • För varje elev som deltog skänktes 5 kronor till Unicef, vilket resulterade i 50 600 kronor som går till att fler barn i världen ska kunna utvecklas och få utbildning och skydd.