Från Ada Lovelace till Isabella Löwengrip – ny utställning om kvinnliga IT-pionjärer

Det må ha varit en man som tog de första stegen på månen – men det var en kvinna som skrev koden som gjorde det möjligt. Teknikhistorien kryllar av kvinnliga pionjärer, varav många fått vänta länge på ett erkännande. Nu lyfter Internetmuseum i en ny utställning fram kvinnorna som gjort världen lite mer digital.

I datorernas barndom var programmering en kvinnlig uppgift och många av de första datapionjärerna var kvinnor. I historieböckerna är det däremot ofta männen som tar plats. Det vill Internetmuseum ändra på. I samband med Internationella kvinnodagen den 8:e mars lanseras utställningen ”Datadamer – kvinnorna som digitaliserade världen".

Här ges besökaren en bredare bild av den digitala revolutionen. Visste ni till exempel att det var Elsa-Karin Boestad-Nilsson som på 40-talet programmerade världens då snabbaste dator för det svenska försvaret, eller att Annica Tigers HTML-guide banade väg för dagens IT-boom?

– Jag var själv med när webben slog igenom på 90-talet, då var vi många kvinnor som arbetade med de stora sajterna, men det är framförallt män som hamnat i rampljuset. Därför är det så viktigt att lyfta upp och se även kvinnorna som varit med och digitaliserat både Sverige och världen, säger Petra Jankov Picha, curator för utställningen.

Utställningen spänner över 150 år och lyfter kvinnor inom allt från programmering till politik och media.

– Vi vill lyfta kvinnliga förebilder inom IT och ge dem den uppmärksamhet de så väl förtjänar, säger Elisabeth Nilsson, ansvarig för Internetmuseum.

”Datadamer – kvinnorna som digitaliserade världen” är liksom hela Internetmuseum förlagd till nätet. Öppet dygnet runt på internetmuseum.se/datadamer

Fördjupning: Hela internets historia på fem minuter

Fem kvinnor ur utställningen

• Ada Lovelace – skapade 1842 den allra första algoritmen. internetmuseum.se/tidslinjen/ada-lovelace-skapar-den-forsta-algoritmen/

• Margaret Hamilton – skrev koden som tog människan till månen. internetmuseum.se/tidslinjen/margaret-hamiltons-kod-satte-manniskan-pa-manen/

• Annica Tiger – Sveriges okrönta webbdrottning som demokratiserade hemsidesnickrandet och hjälpte svenskarna att komma igång med HTML. internetmuseum.se/tidslinjen/annica-tigers-html-guide/

• Anne-Marie Eklund Löwinder – säkerhetsexpert som har nyckeln till internet och är den enda svensk som valts in i Internet Hall of Fame. internetmuseum.se/tidslinjen/anne-marie-eklund-lowinder

• Isabella Löwengrip – bloggpionjär och entreprenör som med nätet som plattform byggt företag och inspirerat tusentals unga svenskar. internetmuseum.se/tidslinjen/blondinbella-isabella-lowengrip-1990/

För mer information, kontakta:

Petra Jankov Picha, curator för utställningen:
E-post: petra@picha.se

Elisabeth Nilsson, projektledare Internetmuseum:
E-post: redaktion@internetstiftelsen.se

Om Internetmuseum

Internetmuseum drivs av Internetstiftelsen i Sverige, IIS ,och är en satsning för att samla in och teckna den svenska internethistorien. På internetmuseum.se får besökaren följa med på en resa genom den svenska internethistorien. I projektet ingår även insamling av fysiska föremål och handlingar samt att göra intervjuer med svenska internetpionjärer.