En robot i plåt med gröna lampor som ögon.

Internetstiftelsen vill lära fler om AI – släpper ny kunskapssatsning

Plötsligt snackar alla AI – men vad är det för något? I en ny kunskapssatsning vill Internetstiftelsen lära svenskarna mer om AI, hur det används och fungerar, och vilka risker som finns.

AI, eller artificiell intelligens, är ordet på mångas läppar. Kanske kom det publika genombrottet genom verktyget ChatGPT, som kan leverera allt från personliga dikter till att sammanfatta långa forskningsrapporter. Men AI har fler användningsområden än så och med den nya tekniken kommer många frågor. Därför lanserar nu Internetstiftelsen en ny kunskapssatsning om AI.

– Det pratas om AI som nästa stora revolution, som när internet kom. Med AI kommer många möjligheter, men även utmaningar. Nu breddar vi vår folkbildningssatsning för att fler ska lära sig och förstå grunderna kring AI, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

En fråga om demokrati

Kunskapssatsningen innehåller bland annat konkreta exempel på hur AI används i Sverige idag, som Skatteverkets kundservicerobot Skatti eller robothandläggare på socialtjänsten. Man får en grundläggande förståelse för vad AI är, hur AI används och fungerar, och vilka risker som finns. Dessutom lyfts både framtidsspaningar och exempel på när AI-satsningar gått snett.

– Det här är en jättemöjlighet för alla som är nyfikna på AI. På ett begripligt sätt lär man sig om allt från hur AI används i mobilens kamera för att känna igen människor, till hur plattformar som Facebook och Instagram använder AI för att ta fram innehåll de tror passar just dig. Att förstå tekniken är inte längre bara en fråga om att kunna hänga med i samtalen vid middagen eller i fikarummet, det är en fråga om demokrati, säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen.

Den nya kunskapssatsningen är en del av en större satsning kring AI som Internetstiftelsen nu gör.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på kunskap kring AI, både hos allmänheten och bland yrkesverksamma och organisationer. Vi kommer att utveckla den här kunskapssatsningen, och framåt även göra andra initiativ på egen hand och tillsammans med andra, säger Jannike Tillå.

Här hittar du Internetstiftelsens nya kunskapssatsning om AI.

Exempel där AI används i vardagen:

• I mobilkameran för att känna igen motiv och optimera bilden
  • I sociala medier för att personalisera dina flöden
  • Hos myndigheters kundtjänster där du får hjälp av digitala chattrobotar
  • I musikspelare för att skräddarsy låttips som du troligen gillar
  • Hos banker för att se om signaturer är förfalskade
  • I universitetsvärlden för att hitta plagiat
  • Hos rekryteringsföretag för att gå igenom jobbansökningar

AI och den svarta lådan
En stor mängd olika algoritmer styr hur en AI fungerar. Det gör det svårt att veta i detalj hur information sorteras och värderas. Det är till och med svårt för de som utvecklat systemen att veta exakt hur en AI kommer fram till ett resultat. Problemet med att få en inblick i hur AI-system fungerar kallas ofta den svarta lådan.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.