Plastdator i skogen.

Så funkar internet – ny kunskapssatsning från Internetstiftelsen

Internetstiftelsen vill stärka vuxnas digitala kompetens om hur internet fungerar. I stiftelsens nya kunskapssatsning lär man sig vem som bestämmer över internet, om de lagar som gäller på nätet, och vad det är som gör att man hittar rätt webbsida när man surfar.

Nästan alla svenskar använder internet. Vi läser produktrecensioner när vi står i butiken, strömmar musik på löprundan och ser på film under tågresan. Att plötsligt sakna tillgång till internet kan kännas frustrerande och det är svårt att föreställa sig en värld utan det.

Men har du någon gång funderat över hur internet fungerar? I den nya kunskapssatsningen ”Så funkar internet” från Internetstiftelsen undersöker man just detta och förklarar genom artiklar och filmer.

– Alla behöver grundläggande kunskap om vad internet är, hur det fungerar och hur det styrs, för att kunna vara medvetna och kunniga internetanvändare och samhällsmedborgare. Det hjälper oss att ta informerade beslut, ställa krav, och delta i samhällsdebatter på lika villkor, säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen.

Vem bestämmer över internet?

Uppfinningen internet förändrade världen för alltid. Men att reglera ett nätverk som utvecklas snabbt och används av människor över hela jorden är inte helt lätt. Mer än ett kvarts sekel in i internetåldern finns det fortfarande många frågetecken kring hur internet ska styras. I ”Så funkar internet” tar man sig an den komplexa frågan om vem som bestämmer över internet.

Innehållet svarar också på frågor som:

• Går det att stänga av internet?
  • Vilka lagar gäller på nätet?
  • Hur fungerar internet som mänsklig rättighet?
  • Hur hittar datorn rätt när man surfar?
  • Prioriteras all datatrafik lika?

– Det här är intressant både för de som vill lära sig mer om hur internets adressystem fungerar, och för alla som slitit sitt hår och undrat varför det inte går att strömma Netflix-serier på utlandssemestern, säger Björn Appelgren.

”Så funkar internet” är en del av satsningen Internetkunskap och finns i sin helhet på webbplatsen: www.internetkunskap.se.

Utgångspunkten för hela satsningen Internetkunskap är EU:s ramverk för digital kompetens, som identifierar kunskap om den digitala vardagen som alla invånare behöver. Fokus för Internetkunskap är grundläggande digital folkbildning riktad till vuxna i åldrarna 35 år och uppåt.

Björn Appelgren, projektledare Internetstiftelsen
E-post: bjorn.appelgren@internetstiftelsen.se