Clownnäsa i mobilskärm.

Så undviker du nätbedragarna i sommar – experten tipsar

3 min läsning

Sommaren är högsäsong för bedragare och många svenskar utsätts för nätrelaterade bedrägerier. Internetstiftelsens expert Björn Appelgren ger sina bästa tips om hur du minskar risken att bli drabbad.

Midsommar nalkas och för många väntar semestertider. Men några som inte tar ledigt är nätbedragarna. Trots lata dagar i hängmattan gäller det att inte sänka garden.

– Vi ser i rapporten ”Svenskarna och internet” att 6 av 10 internetanvändare blivit utsatta för nätbedrägerier det senaste året. Att lära sig känna igen bedragarnas vanligaste tillvägagångssätt samtidigt som man har ett grundläggande säkerhetstänk ger ett bra skydd, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Bedragarna är framför allt ute efter kortuppgifter eller privata uppgifter som lösenord till mejl och andra tjänster.

– Polisen rapporterar om en kraftig ökning av anmälda kortbedrägerier och telefonbedrägerier. Bedragare som ringer, skickar mejl eller sms utger sig ofta för att vara exempelvis din bank eller en myndighet, i syfte att få dig att lämna ifrån dig uppgifter, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Folkbildaren Björn Appelgrens tips för att inte bli lurad av nätbedragarna:

1. Stanna upp och tänk till

När du får ett telefonsamtal, sms eller ett mejl från någon, fundera på om verkligen är trovärdigt. Det kan handla både om osannolika rea-erbjudanden eller uppmaningar som kräver att du lämnar ifrån dig viktiga personliga uppgifter. Undvik generellt att klicka på länkar i mejl, sms och olika chattappar, framför allt om du inte förväntat dig att få ett meddelande från den påstådda avsändaren. Du kan inte blint lita på att avsändarens namn och nummer stämmer, eftersom det är lätt för en bedragare att förfalska detta. Det innebär också att bluff-sms därför kan dyka upp i samma konversation där du tidigare haft en riktigt konversation med exempelvis en myndighet eller företag.

2. Se upp för meddelanden från vänner och släkt

Ett vanligt bedrägeri är att du får ett meddelande där avsändaren påstår sig vara någon du känner eller är släkt med. Personen kan påstå att hen har bytt nummer eller blivit av med sin mobil, och av olika anledningar behöver pengar. I sådana lägen ska du alltid själv kontakta personen i fråga genom en annan kommunikationsväg.

3. Ha inte för mycket pengar på betalkortet du handlar med på nätet

Även om du är försiktig finns risken att du ändå blir utsatt för ett bedrägeri. Då är det klokt att inte ha för mycket pengar på betalkortet du handlar med på nätet, för att minimera eventuella förluster. Det är bättre att du för över pengar till kortet när du behöver handla.

4. Unikt lösenord gör att du inte blir av med alla tjänster

En del bedragare är ute efter dina kortuppgifter, andra vill ha personliga uppgifter som lösenord. Om du har otur och ditt lösenord till en viss tjänst röjs vill du inte att bedragaren ska kunna logga in på andra tjänster. Se därför till att ha unika lösenord för varje tjänst. Ett starkt lösenord består av minst tolv tecken. Aktivera tvåfaktorsautentisering överallt där det är möjligt.

5. Uppdateringar täpper till nya säkerhetshål

Hur tråkigt det än må låta så är ett av de viktigaste skydden att hålla appar, dator och mobil uppdaterade till den senaste versionen för att täppa till nyupptäckta säkerhetsluckor. Kom ihåg att din mobil innehåller många personliga uppgifter, så lämna den aldrig utan uppsikt och ställ in så att mobilens skärmlås aktiveras automatiskt efter bara några sekunder.

Här lär du dig mer

Internetstiftelsen har samlat kunskap för de som vill bli säkrare internetanvändare. På webbplatsen internetkunskap.se hittar man exempel på hur bluffar i sms eller mejl kan se ut, snabbkurser om hur du bland annat handlar säkert på nätet eller undviker kortbedrägerier, och vägledningar för den som har haft oturen att bli drabbad.

För mer information

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.