Clownnäsa i mobilskärm.

Varning för bluff-sms om tullavgifter – så undviker du att bli lurad

3 min läsning

E-handeln är intensiv under Black Friday och julhandeln. Det vet bedragarna som utnyttjar att många väntar på paketleveranser. Under hösten har fler privatpersoner än tidigare kontaktat Tullverket om bluff-sms där de krävs på obetalda tullavgifter. Tullverket varnar nu allmänheten tillsammans med Internetstiftelsen som tipsar om hur du kan undvika bluffarna.

Nästan alla svenska internetanvändare har e-handlat det senaste året enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”. Och med både julhandel och Black Friday i närtid är det många som väntar på paketleveranser. Det utnyttjas av bedragare.

– Internetstiftelsen vill att fler blir säkrare och mer medvetna internetanvändare. Vid sidan av kampanjen Tänk Säkert, som vi genomför i samarbete med MSB och polisen, samarbetar vi nu med Tullverket för att förebygga bluffar kring bland annat tullavgifter, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Fler kontaktar Tullverket om bedrägeriförsök

Sedan september har nästan 200 privatpersoner kontaktat Tullverket efter de fått bluff-sms om obetalda avgifter. Det är nästan lika många som under årets första åtta månader. Det indikerar att det pågår många bedrägeriförsök där bluffare försöker lura privatpersoner på pengar. Ofta handlar det om mindre belopp som krävs, en strategi som används för att inte väcka misstanke hos den som utsätts för bedrägeriförsöket.

– Det vi får reda på genom kontakter med privatpersoner är förmodligen bara toppen på ett isberg. Vi vill därför gå ut och varna allmänheten. Tullverket skickar aldrig ut sms till privatpersoner med krav på att betala tullavgifter eller att uppge kort- eller kontouppgifter, säger Anna Gille, gruppchef på Tullverkets kundmötesenhet.

Så undviker du att bli lurad

Syftet med falska sms eller mejl är oftast att lura mottagaren på pengar, kapa deras konton eller stjäla personliga uppgifter. En del meddelanden är slarvigt gjorda men många bedragare är skickliga på att få dem att se äkta ut. Men med rätt kunskap går det att undvika att bli lurad.

– Just den här tiden på året är det många som väntar på paket – därför ökar risken att bli lurad. Var extra vaksam på mejl eller sms som på olika sätt handlar om post- och paketleveranser. Undvik att klicka på länkar och öppna inte bifogade filer. Vid minsta tveksamhet, kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Björn Appelgrens tips för att undvika att bli lurad

  • Undvik att klicka på länkar som kommer via sms eller mejl, framförallt om du inte har förväntat dig att få ett sms från den påstådda avsändaren.
  • Kontakta aldrig avsändare på nummer eller e-postadresser som står i sms:et eller mejlet. Leta själv upp kontaktvägar till den påstådda avsändaren.
  • Dela aldrig med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig.
  • För aldrig över pengar på uppmaning av någon som kontaktar dig via sms eller mejl.
  • Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
  • Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts. Och om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.
Så kan ett bluff-sms se ut.

Läs mer:

För mer information

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
070-689 11 91 (ej sms)
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Tullverkets presstjänst
0771–450 590
press@tullverket.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och Internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.