Har du nån gång köpt något för att du sett en kändis göra reklam för produkten? Kanske har du valt Leif GW Perssons vin på systemet när du inte visste vilken sort du skulle köpa, eller en parfym med Beyoncés namn på?
I det här avsnittet av podden Dumma frågor om internet berättar Måns och Jannike om vad en influencer gör för någonting.
Ordlista från avsnittet
- Influencer – en person som har inflytande över andras beteende, ofta via sociala medier
- Influencer marketing – när företag betalar en influencer för att visa upp och prata om deras produkter
- Affiliate – en person eller företag som förmedlar besökare till en e-handel, ofta genom en blogg
- Megabyte – enhet för att beskriva storlek på en fil eller ett lagringsutrymme
- Megabit – enhet som beskriver överföringshastigheten på exempelvis bredband
Influencer – definition
Ordet influencer kommer från engelskans ord för influera, vilket i sin tur betyder påverka. En influencer är alltså någon som har inflytande på andra och kan påverka dem att utföra vissa handlingar, exempelvis köpa en specifik produkt.
Att influera är inget nytt. Kändisar som skådespelare, idrottsstjärnor och kungligheter har påverkat människor i alla tider genom att sätta sitt namn, eller till och med ansikte, på olika produkter. Det kan handla om klädmärken, parfymer eller vin. Ibland är kändisen i fråga med och bygger upp varumärket, till exempel Björn Borgs underklädesmärke eller Michael Jordans samarbete med Nike och ibland lånar de bara ut sitt namn eller ansikte till en produkt.
Influencers är inget nytt – skådespelare, idrottsstjärnor och kungligheter har påverkat människor i alla tider.
Modehusen har slagits om att få klä de hetaste kändisarna på röda mattan under lång tid. På så vis kan de visa upp sina kreationer i media. Ibland handlar det om ett samarbete mellan ett varumärke och en kändis och ibland är det en ren slump. Ett bra exempel på det sistnämnda är prinsessan Dianas frisyr. På 80-talet gick var och varannan brittisk kvinna till sin frisör och bad om att få en frisyr likt Dianas.
Influencers kan delas in i två kategorier
- Kändisinfluencers: De som har ett kändisskap sen innan. Det kan vara artister, skådespelare eller idrottsstjärnor. Pernilla Wahlgren är ett exempel på en sådan influencer – hon är uppvuxen i en kändisfamilj, har en egen karriär som sångerska och började sedan blogga 2008. Idag följs hon av cirka 700 000 personer på Instagram.
- Native influencers: Den andra kategorin kallas lite slarvigt för native influencers och syftar på influencers som inte var kända från början men som har blivit det genom sina sociala medier. Kenza och Pewdiepie är två exempel på native influencers. Kenza startade sin livsstilsblogg som 17-åring och har idag 1,8 miljoner följare på Instagram. Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie, har en Youtubekanal med fokus på spel, kanalen är bland de största i världen och har 110 miljoner följare.
Att nå ut till en stor publik utan att vara kändis var inte så lätt innan internet. Men tack vare internets intåg öppnades plötsligt en möjlighet att publicera sig själv på sin egen blogg och på så sätt bli känd. Bloggarna slog igenom stort på 00-talet och många når idag ut till fler människor än en tidning eller tv-kanal gör. Sveriges äldsta aktiva blogg heter Sven tycker, med en slogan som lyder “färdiga åsikter – helt gratis”. Den startade redan 1997.
Så funkar influencer marketing
Om du har en följarskara som du kan påverka att göra vissa val blir du genast intressant för företag – de vill använda dig som reklampelare. Men du kan inte bara att visa upp saker som influencer och tro att dina följare ska köpa dem. Som influencer måste du skapa en relation med dina följare, byggd på förtroende och tillit. De ska känna att du är deras kompis. För att få en stor följarskara behöver du skapa engagerande innehåll i dina kanaler – det kräver tid och kontinuitet. Många influencers pratar om pressen av att hela tiden prestera för att behålla sina följare.
Vad får en influencer i lön?
Företag kan betala stora summor för att en influencer ska rekommendera deras produkter i sina kanaler. Men det måste kännas trovärdigt och träffa rätt i målgruppen. Pratar Pewdiepie om kattmat i sin Youtubekanal så känns det troligtvis inte lika äkta som när han pratar om ett nytt datorspel. Ett nytt spel däremot, det kan sälja flera miljoner exemplar efter att Pewdiepie har rekommenderat det till sina följare. Inte så konstigt att företag är villiga att betala för det.
Som influencer måste du skapa en relation med dina följare.
Reklamen kan vara en kort sekvens innan en Youtubevideo, ett Instagraminlägg eller ett filmklipp på stories. Betalda inlägg måste alltid vara annonsmärkta. Det är samma regler gäller som i tryckta tidningar – annonsmärkningen ska synas högst upp så att följarna tydligt ser att inlägget är betalt, annars kan de få böter. Våra svenska influencers må ha många följare, men jämför du dem internationellt så ter sig några hundratusen följare ganska futtigt. Sångerskan och skådespelerskan Selena Gomez har hisnande 253 miljoner följare och sägs ta över fem miljoner kronor för ett enda inlägg på sin Instagram. Fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo har i sin tur hela 330 miljoner följare.
Vad är affiliate-marknadsföring?
Har du sett att influencers länkar till produkter i sin blogg? Detta kallas affiliate-marknadsföring och innebär att influencern får en del av försäljningspriset när du klickar dig vidare och köper produkten i fråga.
Vad är skillnaden på megabyte och megabit?
Internetstiftelsens Olle Hallberg pratar om det här med byte och bit, två ord som låter lika men som har olika användningsområden. Bit är, precis som det låter, en bit. Det är den minsta enheten i datorvärlden medan en byte består av åtta bits. Det intressanta är dock hur de används i praktiken. Byte används för att beskriva storleken på en hårddisk, fil eller lagringsutrymmet i en molntjänst. Bit används däremot när man pratar överföringshastighet på exempelvis bredband.
I vardagen använder man prefix för att underlätta – det är lättare att säga att det är 50 mil mellan Göteborg och Stockholm än att säg att det är 50 miljoner centimeter. Likaså använder man ofta prefix när man pratar om byte och bit. Megabyte, megabit, gigabyte, gigabit och så vidare. Över tid har vi gått från att prata om diskettens utrymme i megabyte till idag när vi snackar om hårddiskars terabyte. Likaså var kilobit/sekund aktuellt att prata om gällande modem, medan dagens fiberuppkopplingar inte sällan är en gigabit/sekund, alltså 8 000 gånger snabbare.