Danny Aerts, vd på Internetstiftelsen, har informerat stiftelsens styrelse att han kommer att sluta som vd i augusti 2021. Arbetet med att rekrytera ny vd inleds omgående.

Danny Aerts kom från Spray till Internetstiftelsen år 2006 och har sedan dess varit vd för organisationen. Han har nu informerat Internetstiftelsens styrelse att han kommer att sluta som vd i augusti 2021. Beslutet är helt hans eget.

– Efter en lång yrkesverksam karriär i olika befattningar, varav snart 15 år som vd på Internetstiftelsen, känner jag att det är dags avsluta det här kapitlet och påbörja ett annat. Vår organisation är välmående och stabil, så jag tycker att det här är en bra tidpunkt, säger Danny Aerts, CEO, Internetstiftelsen.

De bästa förutsättningarna

Ylva Hambraeus Björling har fått förlängt förtroende som styrelseordförande för Internetstiftelsen i ytterligare en mandatperiod om två år. Hon kommer att leda rekryteringsgruppen som ska hitta en ny vd. Ett arbete som inleds omgående.

– Nu väntar ett oerhört viktigt uppdrag med att rekrytera ny vd. Det arbetet behöver få ta tid och göras ordentligt. Den goda framförhållningen ger oss de bästa förutsättningarna för att lyckas, säger Ylva Hambraeus Björling, styrelseordförande, Internetstiftelsen.

Danny Aerts fortsätter som vd för Internetstiftelsen fram till augusti 2021, med styrelsens fulla förtroende. Internetstiftelsens arbete fortsätter enligt den av styrelsen tagna strategiska planen som sträcker sig till år 2022.

För mer information

Olle Hallberg, pressansvarig, Internetstiftelsen
072-003 29 91
olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället.

Vi ansvarar för den svenska toppdomänen .se och för driften av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar inom forskning och utbildning i syfte att internetanvändare i Sverige ska kunna vidareutveckla sin användning på ett medvetet sätt, samt ge kunskap om internetanvändningen i Sverige och digitaliseringens påverkan på samhället.

Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och Internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.