Clownnäsa i mobilskärm.

Experten tipsar – så skyddar du dig digitalt i sommar

Sommaren är här men bedragare tar inte semester. Under sommarmånaderna blir många utsatta för internetrelaterade bedrägerier eller blir bestulna på mobilen eller datorn. Internetstiftelsens säkerhetschef, Anne-Marie Eklund Löwinder, ger sina bästa tips på hur du kan minska risken att drabbas och hur du kan minimera skadan.

Under sommaren använder många mobilen för att föreviga semesterminnen, betala för glass eller navigera på vägarna. Men den flitiga närvaron av mobil och dator kan innebära risker. Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen, är en Sveriges främsta experter på it-säkerhet. Enligt henne bör man vara extra vaksam under semestermånaderna.

– Många bedrägerier går ganska enkelt att genomskåda om man bara tar det lugnt och tänker efter en gång extra. Vad gäller stulna eller trasiga mobiler och datorer så går de att ersätta materiellt, men att exempelvis förlora bilder eller dokument som inte finns någon annanstans är inte roligt. Det är värt att vidta några åtgärder som kan bespara mycket sveda och värk, säger hon.

Här är säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinders bästa tips för att risken att drabbas och minimera skadan:

Stanna upp och tänk efter
Var extra uppmärksam på vad du tar emot i mejl och meddelanden. Om en vän kontaktar dig via sociala medier och säger sig ha blivit strandsatt under semestern och är i snabbt behov av pengar, försök först få kontakt med personen via en annan kanal. Det förekommer även former av konsumentbluffar, där bland annat tjänster som erbjuds gratis av myndigheter även säljs av företag som använder snarlika domännamn som den faktiska myndighetens. Bedrägeriernas karaktär förändras hela tiden. Därför är det viktigast att alltid tänka till en extra gång och försöka säkerställa att du kommunicerar med rätt person eller organisation.

Dela inte semesterbilder med alla
Även om upplevelser är roliga att dela med sig av i sociala medier räcker det med att personer du känner, som släkt och vänner, får veta att du är bortrest på semester. Om du har ett öppet konto och delar semesteruppdateringar är det som att skicka en inbjudan till brottslingar som säger att ditt hem står tomt. Se över säkerhetsinställningarna på dina sociala plattformar.

Uppdatera, säkerhetskopiera och platsspåra
Att hålla mobil och dator uppdaterade ger dig bättre förutsättningar när nya säkerhetsluckor dyker upp. Och om du blir bestulen, eller bara råkar tappa mobilen eller datorn så att den går sönder, kommer du att tacka dig själv att du har säkerhetskopior. Det går också att spåra förlorade enheter och även radera deras data på distans, om du aktiverar den funktionen i förväg.

Lås mobil och dator
Många är inloggade i mobilens appar hela tiden, detsamma gäller för datorn. Om någon obehörig kommer över din enhet kan det vara öppet mål till allt från e-post, sociala nätverk och dina kontakter – såvida du inte har låst mobilen eller datorn med exempelvis kod, lösenord, rörelsemönster, tumavtryck eller ansiktsigenkänning.

Använd unika lösenord
Vi har många tjänster och konton som kräver lösenord. Men gå inte i fällan att använda samma lösenord till alla. Om ditt lösenord skulle läcka och publiceras i en databas riskerar du att förlora kontrollen över alla dina konton och tjänster. Om möjligt, använd tvåstegsautentisering – alltså att du utöver lösenordet även behöver mata in till exempel en engångskod som skickas via sms. Har du problem med att komma ihåg flera lösenord? Använd en lösenordshanterare!

Var sparsam med att nyttja öppna trådlösa nätverk
Om du använder öppna trådlösa nätverk är det möjligt att andra kan se exempelvis vilka webbsidor du besöker, vilka lösenord du använder, och till och med innehållet i mejl du skickar. Även om ett trådlöst nätverk är lösenordsskyddat och krypterat finns det en risk för intrång om det inte är du själv eller någon du litar på som har satt upp det. Använd hellre din egen mobilsurf, och behöver du använda datorn går det att dela internetåtkomst från mobilen. Om du ändå behöver använda öppna trådlösa nätverk bör du undvika att göra något annat än att ägna dig åt harmlös surfning.

Pressbild Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, Internetstiftelsen
Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, Internetstiftelsen

Anne-Marie Eklund Löwinder är säkerhetschef på Internetstiftelsen och en av Sveriges främsta IT-säkerhetsexperter. Hon är en av endast 14 personer i världen som har nyckeln till internet, och i uppdraget som kryptoofficer säkerställer hon att internet fortsätter att fungera på ett säkert sätt. Hon valdes som första svensk in i Internet Hall of Fame år 2013.

Fler tips för hur man kan agera säkert på nätet finns samlade på: www.internetkunskap.se/amne/it-brott/.