I det här avsnittet av Internetpodden samtalar Internetstiftelsens Isadora Hellegren med danah boyd, keynote-talare på Internetdagarna 2019. Boyd höll en uppskattad presentation på konferensen om vad vi behöver göra för att identifiera sårbarheter i datainsamling och täppa till dem, samtidigt som vi arbetar på de grundläggande systematiska förändringar som behövs för att inte föra fördomar vidare genom datan.
danah boyd är en av världens främsta auktoriteter på hur människor använder sociala medier och hur det påverkar våra interaktioner i samhället. Hon är partnerforskare vid Microsoft Research, grundare och president för Data & Society Research Institute, och gästprofessor vid New York University. Hon har bland annat skrivit böckerna It´s Complicated: The Social Lives of Networked Teens och Participatory Culture in a Networked Era.
Vilken data kan man lita på?
Danah boyds forskning fokuserar alltså på hur tekniken påverkar samhället och politiken och vice versa. Enligt henne är tekniken en förstärkare som modifierar befintliga strukturer och system i samhället.
– Det vi läser in i data har alltid varit problematiskt. Varje årtionde har vi förbättrat processen för att samla in data men att tro att det är fläckfritt är naivt. Det som är svårt just nu är att vi har kommit till en punkt där data blir svaret på alla typer av osäkerhet. Vet du inte hur du ska hantera en uppgift? Hitta data, det kommer att ge dig svaret. Det har blivit ett sanningsserum vi vänder oss till för att få alla svaren.
Att tekniken ändrar befintliga strukturer och system i samhället gäller inte minst frågan om journalistik – ett annat av boyds specialområden. Digitala kanaler och nätverk har gett oss enorma möjligheter att sprida information och artiklar, men baksidan är vilseledande fejknyheter och mediehusens drivkrafter att jaga klick, delningar och reaktioner.
Varför det är enklare att så misstro än faktatillit
danah boyd konstaterar att det är så mycket enklare att sprida misstro mot ett påstående, en grupp eller en organisation än att få någon att lita på något. Enligt henne har massmedia bidragit till denna spridning av misstro.
– När du tänker på det så behöver du inte lita på en person som säger till mig att misstro saker. Det är en väldigt intressant och viktig fråga. Jag måste lita på den som säger något faktamässigt som jag ska tro på, men jag behöver inte lita på den person som sår misstro och det är därför som misstro är så mycket mer kraftfullt. Min största oro när vi talar om mediekunskap är frågan om vi ställer frågor för att bygga robusthet eller om vi gör det för att skapa misstro. För om vi gör det för att så misstro så gör vi skada.
Goda intentioner med motsatt effekt – bumerangeffekten
Danah boyd pekar på att många försök att stävja misstro i själva verket kan leda till att saker och ting blir värre genom en så kallad bumerangeffekt.
– Om du publicerar information om att det inte finns något samband mellan vaccinering och autism kan i själva verket antalet personer som tror på den konspirationen öka. Det borde vara ett varningstecken för alla. Den här gruppen litar inte på information från regeringen eller myndigheter, vilket skapar en bumerangeffekt. Därför behöver ett sånt här budskap komma från någon som de redan litar på.
Vem lyssnar på vem och varför?
Därför är det enligt danah boyd så viktigt att förstå hur olika sociala nätverk fungerar och vem som litar på vem för att verkligen nå ut med olika budskap. Militären är ett exempel på en plats där man faktiskt lyckats bygga upp nätverk över gränserna.
– Socialiseringsprocessen inom armén är intensiv, både medan folk är engagerade där och efteråt. Även någon som höll fast vid en rasistisk attityd kunde göra undantag för människor han träffat där: "Jag gillar inte de där människorna - förutom den här killen som jag kände i armén". Det blev ett sätt att mänskliggöra folk och var en avgörande del i framväxten av medborgarrättsrörelsen i USA. Människors nätverk växte över gränser där detta traditionellt inte hade varit tillåtet.
Lyssna på hela avsnittet med danah boyd och hennes idéer om att sprida goda beteenden i sociala medier genom enskilda samtal.