Apple trycker på integritet och anonymisering av användardata under sin utvecklarkonferens, och lovar att de inte ens själva kan se sina användares privata information.
Den senaste tidens skandaler och den nya dataskyddslagen i EU har fått de stora teknikföretagen att börja prata om integritet och säkerhet när det gäller datainsamling och skydd av sina användares personliga information. Både Facebook och Google lyfte frågan under sina respektive utvecklarkonferenser tidigare i vår.
Förra veckan var det Apples tur att under en vecka hålla hov för utvecklare från hela världen under WWDC, eller Worldwide Developers Conference. Där presenterades nya versioner av företagets olika operativsystem som kommer att bli tillgängliga i höst. Apple har under flera år hävdat att de inte har något intresse av sina användares personliga information, och att till exempel chattmeddelanden i appen Imessage krypteras så att ingen annan än deltagarna kan ta del av det som skrivs, inte ens Apple själva.
Men är Apple att lita på när det gäller integritet och att ansvarsfullt hantera sina användares känsliga information? Vi frågade Anne-Marie Eklund Löwinder, som är internetexpert och säkerhetschef på Internetstiftelsen. Hon säger:
– Apple har länge haft en hög svansföring när det gäller integritet. De menar nog allvar med sin datahantering, men gör det såklart inte enbart av godhet. Det är också ett konkurrensmedel. De lever ju på att folk köper deras produkter, medan Google och Facebook lever på att sälja data. Det betyder också att Apple har mycket att förlora på om något skulle visa sig vara fel.
Apple lanserar nya funktioner för integritet
Årets WWDC hölls i San José, en liten bit från Apples nya huvudkontor i staden Cupertino. Under inledningspresentationen tryckte Apple ovanligt hårt på integriteten – kanske inte så konstigt när allt fler företag nu börjat prata om det. Men Apple visade också upp nya funktioner som ska hjälpa deras kunder att skydda sin känsliga data och information. Bland annat ska företagets egna molntjänst kunna lagra och kryptera videomaterial från övervakningskameror i hemmet, något som blir allt vanligare.
En av de största nya funktionerna som presenterades är ett nytt inloggningssystem, där det går att logga in på tjänster och appar genom Apple utan att behöva skapa ett särskilt konto. Liknande system finns redan där inloggning sker via Facebook eller Google, men Apple menar att de själva kan erbjuda inloggning utan att användare behöver vara oroliga för att deras data delas med andra eller används för reklam. Att logga in via en större tjänst på detta sätt, utan att använda minst tvåfaktorsautentisering, är dock inget som Anne-Marie Eklund Löwinder själv använder sig av eller rekommenderar.
– Det är naturligtvis bekvämt att logga in på en tjänst eller app bara genom att trycka på en Facebook-knapp eller Apple-knapp men jag är personligen lite skeptisk till den typen av funktioner. Även om Apple inte säljer dina data vidare ligger risken snarare i att du lägger alla ägg i samma korg. Inget företag är ju heller immunt mot attacker, och när det gäller stora företag som Apple och Google finns det alltid de som är intresserade av att försöka göra intrång. Det kan vara klokare att ha individuella inloggningar per tjänst, och därmed sprida riskerna.
Spel och tv-serier
Under året kommer Apple också att lansera ett flertal nya satsningar som en prenumerationsbaserad speltjänst och en videotjänst. Det betyder fler kunder som inte bara betalar Apple för sin mobil, utan också betalar varje månad för att se nya tv-serier och spela spel.
Potentiellt får Apple genom de nya tjänsterna också in mer information om sina användare, som kan användas till förbättringar av tjänsten men kanske också annat. Genom Iphone och klockan Apple Watch samlas också allt mer så kallad biometrisk data – information om hälsa, träning och numera också menscykler. Kan vi lita på att Apple inte sparar och använder sig av den informationen? Enligt Anne-Marie Eklund Löwinder är det viktigt att man som användare sätter sig in i villkoren för de tjänster man använder, och följer utvecklingen.
Just nu är det väldigt inne att satsa på integritet, och då är det smart att lyfta fram det och försöka vara ledande. Apple brukar vara smarta.
Anne-Marie Eklund Löwinder
– Jag tycker att man ska vara klar över att Apple framförallt agerar av kommersiella skäl – det gäller alla företag, och det är inget konstigt. Apple har visserligen intresse av att leva upp till det de lovar, men det är också ett sätt att positionera sig, framförallt gentemot konkurrenter som Google. Just nu är det väldigt inne att satsa på integritet, och då är det smart att lyfta fram det och försöka vara ledande. Apple brukar vara smarta.
Samtidigt har Apple tidigare visat sig stå upp för sina principer, även när det har kostat i anseende. Exempelvis när FBI 2015 och 2016 krävde hjälp med att komma in i en lösenordsskyddad Iphone som tillhörde en brottsling, men då Apple av princip vägrade.
– På grund av sådana ställningstaganden har Apple ganska högt förtroende bland sina användare. Men det är också viktigt att komma ihåg att ett företag kan komma att ändra inriktning, om till exempel vd och ledning byts ut, och det kan gå fort, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.
Vill du veta mer om nyheterna från Apple? Företaget har lagt upp sin inledande keynote på Youtube, och på Apples webbplats för utvecklare finns alla seminarier och nyheter från WWDC samlat.