Code Week är en satsning som låter elever i skolan testa att koda. Det gjorde läraren Elisabeth Dimeus i Luleå ifjol. Här är hennes tips för att få in programmering i klassrummet.

Mitt i världsarvet Gammelstads kyrkstad i närheten av Luleå ligger Öhemsskolan och Mariebergsskolan för årskurserna F-3. Här tog man under oktober ifjol sig an programmering i klassrummet genom att anta Digitala lektioners Code Week-kampanj. Tillsammans drog de in nästan 900 kronor till Unicefs arbete för att fler barn ska få gå i skolan.

Låga trösklar, användarvänligt lektionsmaterial och möjligheten för eleverna att bidra till välgörande ändamål. Det pekar Elisabeth Diméus, som är lärare i matematik, ut som avgörande orsaker till att hon lyckades få med sig nästan alla lärare på inte bara en utan två skolor på Digitala lektioners Code Week-utmaning.

– Både lärarna och barnen har tyckt att det varit jätteroligt! En del har till och med gjort flera lektioner, andra har vidareutvecklat befintliga. Det är väldigt roligt att se, berättar Elisabeth.

Elever jobbar med dator medan en lärare tittar på.
Programmering är numera en del av läroplanen. Med hjälp av Digitala lektioner är det lätt att komma igång, med eller utan dator.

Vad är det då Elisabeth gjort för att få med sig sina kollegor? Hon började med att gå igenom allt material kring programmering på Digitala lektioner för att hitta det hon tyckte passade bäst för just hennes skolor.

– Jag valde ut lektioner som går att göra utan dator. Vi valde att fokusera på analogt arbete, både för att det inte ska behöva kosta pengar och för att jag tycker att det är viktigt att först ge barnen en förståelse för programmering och olika begrepp innan man börjar jobba digitalt.

Materialet på Digitala lektioner tycker jag fungerar så bra just för att det är så användarvänligt.

Elisabeth Diméus

Elisabeth skrev sedan ut kompendier med färdiga lektioner, delade ut till sina kollegor och tog själv på sig att rapportera in. Att eleverna genom sitt deltagande är med och bidrar till Unicef gjorde att utmaningen låg lite extra bra till i tiden då skolorna varje vecka innan höstlovet har en Vänskapsvecka. Detta gjorde att Elisabeth kunde slå ett extra slag för programmering genom att koppla den med temaveckan.

– Jag ville att det skulle vara så enkelt som möjligt för alla att delta och jag är så glad och tacksam för att mina kollegor valde att haka på utmaningen!

Elisabeth är som hon beskriver sig själv ”inte purung” och har inte med sig kunskap om datorer och programmering från unga år, men har i sin roll som lärare i matematik börjat upptäcka en ny spännande värld.

– Materialet på Digitala lektioner tycker jag fungerar så bra just för att det är så användarvänligt, det finns många enkla lektioner som fungerar att göra även om man känner sig osäker.

Elisabeths bästa tips till dig som ska börja med programmering i klassrummet:

  • Våga prova! Det behöver inte vara svårt. Börja i det enkla, till exempel med att göra en lektion från Digitala lektioner rakt av.
  • Börja analogt, det ger en bra grund och förståelse som ni sedan har nytta av när ni ska arbeta med till exempel Scratch eller textprogrammering.
  • Lär av varandra; upptäck programmering och utarbeta metoder som passar er genom kollegialt lärande.
  • Lär dig tillsammans med barnen, det gör inget att du inte är expert från början.

Var med i vår Code Week-kampanj!

Code Week är ett EU-initiativ för att få fler barn och ungdomar att testa programmering. Under oktober utmanar vi därför Sveriges alla grundskolelärare och deras elever att testa minst en av våra kodlektioner och anmäla deltagandet till oss. Utmaningen pågår under hela oktober.

Så här gör du:

  1. Gör en av Digitala lektioners kostnadsfria kodlektioner.
  2. Berätta för oss hur många elever som gjort lektionen.
  3. Tipsa kollegor på din egen eller andra skolor. Tillsammans kan ni slå förra årets rekord på drygt 62 000 kronor skänkta till Unicef.

Gå till Digitala lektioner för att läsa mer om kampanjen och delta