I det här avsnittet pratar Internetstiftelsens Måns och Jannike om Tiktok, en app som blivit väldigt populär bland barn och unga. Men vad är egentligen Tiktok, och ska man låta sina barn vara där?
Vad är Tiktok?
Tiktok är en app för mobiltelefonen, där man kan spela in och dela videor med varandra. Appen hette från början Musical.ly, och blev populär främst bland unga tjejer i åldern 7–13 år. På Musical.ly filmade man sig själv när man körde "lipsyncing", alltså mimade till låtar, och dansade till musiken i appen.
Det kinesiska företaget Bytedance köpte 2018 upp Musical.ly, och bytte namn på appen till Tiktok. Det är alltså numera en kinesisk tjänst, men den har blivit oerhört populär över hela världen. Över en miljard internetanvändare använder idag Tiktok, det vill säga ungefär 25 procent av alla internetanvändare i världen! Över 800 miljoner människor loggar in varje månad. Det betyder att Tiktok är större än både Snapchat och Twitter exempelvis.
Till största delen är det unga människor som använder Tiktok. Nästan hälften av barnen i Sverige mellan 12–15 år använder Tiktok dagligen, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020. Det är alltså knappast något litet fenomen, utan en otroligt populär tjänst bland barn. Samtidigt är det många vuxna som knappt vet om att Tiktok finns.
Vad gör man på Tiktok?
Sedan starten handlar alltså en stor del av tillvaron på Tiktok om dans och musik – att man ska filma sig själv när man mimar och gör olika danssteg. Men det har också börjat komma mycket annat innehåll, så som roliga sketcher och andra slags korta videoklipp.
Liksom i andra sociala medier går det också att följa personer som lägger upp videor man gillar, och de som får många följare kan rentav göra karriär på Tiktok. Den största "tiktokern" i världen heter Loren Grey – hon har över 40 miljoner följare, och tjänar stora pengar på sitt konto.
Hur tjänar man pengar på Tiktok?
Jo, på samma sätt som på andra sociala medier tjänar man pengar på Tiktok genom att man är en influencer som får betalt för att samarbeta med olika företag och visa upp deras produkter. Vill du veta mer om vad en influencer gör så finns det ett helt avsnitt av Dumma frågor om internet som tar upp det.
Men det är också flera framgångsrika musiker som startat sin karriär på Tiktok. Ett exempel är enäggstvillingarna Iza and Elle som har Sveriges största Tiktok-konto med runt fem miljoner följare.
Måste du vara snygg på Tiktok?
Tiktok har också fått en hel del kritik. En del har handlat just om den unga målgruppen, och att framförallt unga tjejer som filmar sig själva kan bli utsatta. Det råder också en kultur på Tiktok där det är viktigt med utseende och att vara snygg.
– Det här följer ett mönster som vi ser i alla sociala medier, och det speglar samhället i stort. Vi har tyvärr inte skakat av oss uppfattningen att som tjej ska man vara snygg och behaga, säger Jannike Tillå.
Men pressen att vara snygg på Tiktok handlar inte bara om ungdomskultur. En kontrovers runt tjänsten var när det uppdagades att företagets moderatorer – alltså de som ska hålla ordning på det som postas – fått instruktioner att rensa bort inlägg med personer som var knubbiga och inte tillräckligt snygga.
En kulturkrock mellan vad som får sägas och inte
Jannike Tillå tror att det här delvis handlar om en kulturkrock mellan Sverige och Kina. Där anses det i stort sett inte vara något problem.
– I Sverige och västvärlden i stort är vi nog ganska vana vid att det är den amerikanska moralen som är ledande på internet. Men här har vi ett kinesiskt bolag som delvis har helt andra värderingar kring vad man får säga och inte, säger Jannike Tillå.
Här har vi ett kinesiskt bolag som delvis har helt andra värderingar kring vad man får säga och inte.
Men det finns också andra kontroverser kring Tiktok som har att göra med Kina. Det har cirkulerat uppgifter om att kinesiska staten bedriver övervakning över vad som pågår på Tiktok. Bland annat för att landets invånare inte ska använda tjänsten för att kritisera staten.
Ska mitt barn använda Tiktok?
Det finns alltså anledning att vara lite försiktig med Tiktok, liksom med andra tjänster som kommer från Kina. Eller är det överdrivet att vara orolig? Det finns hursomhelst stora möjligheter att samla in stora mängder data för en populär app som Tiktok, där miljontals människor filmar sig själv varje dag. Man kan till exempel samla in data för ansiktsigenkänning, men också användbar information om vilken musiksmak som råder i ett visst land, och flera andra saker som kan användas i kommersiella syften.
Det är därför jättesvårt att ge ett generellt råd om du ska använda Tiktok eller inte. Men eftersom barn är den huvudsakliga målgruppen kan de knappast avgöra det själva utan behöver hjälp från vuxna. I avsnittet säger Jannike Tillå att det därför är viktigt att föräldrar är aktiva och sätter sig in i vad Tiktok handlar om, och hjälper barnen som är där. Det handlar om att visa intresse och hålla koll på vad som pågår i barnens värld.
Vad är det för skillnad på IRL och AFK?
I det här avsnittet berättar också Internetstiftelsens Olle Hallberg om förkortningarna IRL och AFK. IRL står för In real life, alltså i verkliga livet. Det användes mest tidigare i internets historia, för att skilja på det som pågick på internet och det som skedde utanför.
En liknande förkortning är AFK – Away from keyboard. Den blev populär främst bland internetentusiaster som tyckte det var fel att prata om IRL, eftersom det antyder att internet inte skulle vara en del av det verkliga livet. Men även begreppet AFK börjar kanske bli förlegat, eftersom det idag är allt vanligare att man ansluter till internet utan tangentbord. Gränserna mellan online och offline har börjat suddas ut, när de flesta av oss bär med oss enheter som ständigt är uppkopplade. Ett nytt begrepp för att beskriva världen utanför internet är därför köttvärlden som var ett av årets nyord 2012.