Svenskarna och internet 2020 ger en unik bild av hur svenskarnas internetvanor förändrats i samband med coronapandemin och chockdigitaliseringen av samhället. Rapporten bygger på data som samlats in under första kvartalet 2020 och tredje kvartalet 2020.
Hur skiljer sig Svenskarna och internet 2020 från tidigare rapporter?
– Framför allt tittar vi på digitaliseringseffekten och inte på de långa tidsserierna bakåt. I första kvartalet ställde vi frågor till hela befolkningen som vi brukar göra. Men i den andra mätningen i tredje kvartalet ställde vi bara frågor till internetanvändarna för att mäta det förändrade beteendet, säger Jenny Andersson.
I årets rapport delas också användarna upp på ett lite annat sätt än tidigare, i grupperna pensionärer, arbetande och studerande, som också till stor del speglar olika åldrar.
Hur har internetanvändningen ändrats med coronapandemin?
Trots en hög användning av internet bland den svenska befolkningen har det tillkommit en procent nya internetanvändare i samband med pandemin. Och närmare en tredjedel av internetanvändarna uppger att de börjat använda internet ännu mer under pandemin än de gjort tidigare.
– Tittar man på undersökningen så ser vi att allt ökar. Det är inte bara arbete och studier på distans som ökar, utan vissa målgrupper som varit väldigt isolerade har också använt internet för att hålla kontakt med nära och kära. För många har livet blivit mer begränsat, man är mer hemma och har helt enkelt mer tid för att förströ sig digitalt, säger Jannike Tillå.
Jobba hemifrån under coronapandemin en klassmarkör
Under pandemin har andelen som arbetar hemifrån på heltid mer än tiofaldigats. Mer än hälften av de som distansarbetar hade ingen tidigare erfarenhet av att jobba hemma. De allra flesta – 8 av 10 – tycker också att hemarbetet har fungerat bra.
Men det är också tydligt att det är en klassfråga vilka som jobbar hemifrån. Bara några få procent av arbetarna jobbar hemifrån medan 66 procent av tjänstemännen gör det. Samtidigt jobbar 63 procent av dem som tjänar 750 000 kronor eller mer per år hemma, medan bara 20 procent av dem som tjänar 300 000 eller mindre per år gör samma sak.
– Det är en utmaning att man inom vissa yrkesgrupper inte kan jobba hemifrån. Då blir man extra utsatt, till exempel om man jobbar inom kollektivtrafiken eller inom vården.
Det är också vanligare med hemarbete i de stora städerna där 57 procent jobbar hemifrån, medan motsvarande siffra för landsbygden är 32 procent.
Fler dagliga användare av sociala medier 2020
Användningen av sociala medier har ökat under pandemin. Nu använder nära 9 av 10 internetanvändare sociala medier. Det största sociala nätverket är Facebook, som 8 av 10 använder. Även den dagliga användningen av sociala medier har ökat stadigt under pandemin.
– All användning av sociala medier ökar. Och vi ser att det ökar ganska mycket bara på det första halvåret av pandemin i och med att vi sitter mer framför skärmarna, säger Måns Jonasson.
Instagram ökar mest bland dagliga användare 2020
De sociala nätverk som ökat mest bland internetanvändarna är Instagram, Linkedin och Tiktok. Instagram har ökat mest om man ser till det dagliga användandet.
– Jag har tänkt mycket på instagramsiffran. Att Instagram är vinnaren i rapporten tror jag handlar om att Instagram har ändrat karaktär från att användas mycket av yngre tjejer, till att vi nu ser ett tillskott av pensionärer. Det gör att vi har en plattform med äldre och yngre samtidigt, lite som det tidigare var på Facebook, säger Jannike Tillå.
Kraftig ökning av e-handeln 2020
E-handeln har ökat under pandemin, från en redan tidigare hög nivå. Mer än var fjärde internetanvändare har också börjat e-handla mer än tidigare. Samtidigt har flera internetanvändare - 2 procent - handlat på nätet för första gången. Det är framförallt de äldsta som har testat att e-handla för första gången. De produkter som dominerar näthandeln under pandemin är livsmedel, läkemedel och apoteksvaror.
Gå direkt till höjdpunkterna i Svenskarna och internet 2020
Internetpodden lyfter utvalda höjdpunkter i undersökningen Svenskarna och internet 2020. Lyssna på hela avsnittet eller snabbspola fram till den del som intresserar dig mest.
- Så många är nya internetanvändare. Cirka 5.40 minuter in i avsnittet.
- Hur många jobbar hemifrån, hur ofta och inom vilka yrken? Cirka 11.10 minuter in i avsnittet.
- Vad kommer hända med kontorsarbetet efter pandemin? Cirka 14 minuter in i avsnittet.
- Hur har användningen av sociala medier förändrats? Cirka 34 minuter in i avsnittet.