Två personer sitter med ryggen åt kameran och samtalar.
Online | 13 mars | 14:30–16:30

När fungerar den digitala källkritiken?

Välkommen att delta på eventet "När fungerar den digitala källkritiken – hur gör man och varför behövs den?" på Källkritikens dag den 13:e mars 2025.

Om eventet

Hur fungerar källkritik i ett digitalt landskap präglat av desinformation, politiska narrativ och AI-genererad information? Vad är de stora utmaningarna? Och hur kan vi bli bättre på att granska informationen i våra flöden? Under två timmar utforskar vi källkritikens roll i det allt mer komplexa informationslandskapet.

Tillsammans med ledande experter och forskare får du:

  • Nya insikter om svenskars källkritiska utmaningar på sociala medier.
  • Verktyg som hjälper dig att vara källkritisk i digitala miljöer.
  • Förståelse för hur sociala medier kan användas för att påverka och radikalisera unga.
  • Perspektiv på hur gruppdynamik och politiska narrativ påverkar vår förmåga att vara källkritiska.
  • En spännande inblick i vilka det är som misstror traditionella medier och hur deras resonemang ser ut.
  • En ökad medvetenhet om källkritikens betydelse för civilförsvaret och demokratins stabilitet.
  • Kunskap om hur generativ AI påverkar informationsflöden och den digitala källkritiken.

Det här är ett event för dig som arbetar med, eller är intresserad av, digital källkritik, informationskunnighet och vårt digitala informationslandskap.

Varmt välkommen!

Anmälan

Program

Cirkatider

14:30

Digital källkritik – en utmaning för många svenskar

Nya siffror visar att digital källkritik är en utmaning för många svenskar, framför allt på sociala medier. Användandet av - och kunskapen om - digitala källkritiska verktyg är fortfarande ganska låg, trots att behovet av att kunna värdera information på sociala medier och andra plattformar är större än någonsin. Talare: Jannike Tillå.

14:45

Källkritik som leder fel – och hur gör vi rätt?

För att stärka källkritiken krävs utbildning som främjar nyhetsvanor och kritiskt tänkande. Elever behöver verktyg för att analysera och bedöma information systematiskt. Vid AI-desinformation kan vi lätt lita på felaktiga detaljer. Lärare bör visa, förklara och utmana, samtidigt som de skapar möjligheter för övning och reflektion. Genom att kombinera ämneskunskaper med träning i källkritiska metoder kan långsiktiga resultat uppnås. Talare: Thomas Nygren.

15:00

Från filterbubbla till farlig övertygelse: Källkritik som motkraft till radikalisering av unga

Allt fler unga dras in i destruktiva gemenskaper, där propaganda och manipulation formar deras världsbild och handlingar. Med konkreta exempel visar journalisten My Vingren hur unga idag bara befinner sig några klick ifrån extrema åsikter, men också hur vi kan identifiera och motverka dessa processer genom kritiskt tänkande och källkritik.

15:15

När gruppens makt trumfar källkritik och sanning – vad gör vi då?

I situationer där sanningssökande riskerar att försämra ens position i den egna gruppen eller hota ens kulturella identitet, tenderar människor att prioritera gruppens gemenskap och inkludering framför sanningen. Detta innebär att vi behöver tänka om kring hur vi arbetar med källkritik. Mikael Klintman föreslår ett nytt angreppssätt där de traditionellt "apollinska" principerna för källkritik (inspirerade av Apollon, solens och idealens gud) integreras med "dionysiska" principer (kopplade till Dionysos, gemenskapens och berusningens gud). Talare: Mikael Klintman.

15:30

Fungerar källkritiken när politiker gör fakta till åsikter?

Källkritik bygger på en gemensam syn på vilka källor som värderas högre. Det kräver samhällstillit och enighet om institutioner, experter och metoder för att fastställa fakta. Politik handlar om att tolka fakta utifrån värderingar, men när ledande politiker undergräver forskning eller myndigheters slutsatser genom att kalla dem åsikter, hotas denna tillit. Tilliten är avgörande för att uppmana befolkningen till källkritik i kriser. Talare: Jutta Haider.

15:45

De som misstror traditionella medier – varför gör de det?

Förtroendet för medier skiljer sig åt mellan olika grupper i befolkningen och blir en alltmer polariserad fråga. Varifrån kommer den samtida mediemisstron? Är den ett problem? Vad skulle kunna höja de misstroendes förtroende för medier och journalistik? Talare: Fredrik Stiernstedt.

16:00

Källkritikens roll i det civila försvaret av demokratin

Att värdera ett påstående utifrån vem som uttalat sig, varför och på vilka grunder är centralt för ett offentligt samtal i demokratier. Källkritik har lyfts fram som en del av befolkningens ansvar för att bedöma budskaps tillförlitlighet. Samtidigt kan olika personer tycka att olika budskap är tillförlitliga. Vilken roll spelar då källkritik i samtalet och hur relaterar detta till Sveriges civila försvar av demokratin? Talare: Alicia Fjällhed.

16:15

Källkritikens roll i ett AI-genererat syntetiskt informationssamhälle

I en tid där AI skapar stora mängder syntetiskt innehåll är källkritik avgörande. Aktörer, både statliga och icke-statliga, använder AI för att sprida desinformation och propaganda som vilseleder. Detta ställer krav på att stärka vår förmåga att identifiera och motverka manipulation. Genom att förstå AI:s roll i informationsspridning och utveckla strategier för kritisk granskning kan vi bättre hantera dessa utmaningar. Talare: Andrea Liebman.

Talare

Pressbild på Jannike Tillå, Vice President Communications and Public Benefit, Internetstiftelsen.

Jannike Tillå

SVP Communications and Public Benefit på Internetstiftelsen. Jannike Tillå är ansvarig för främjandearbetet på Internetstiftelsen. Hon har stor kunskap kring svenskars internetvanor och brinner för allas digitala delaktighet.

Porträtt av Thomas Nygren.

Thomas Nygren

Professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap på Uppsala universitet som forskar om utbildning om och med AI i skolan, internationell förståelse, historiskt tänkande, digital kompetens, kritiskt tänkande och mänskliga rättigheter.

My Vingren.

My Vingren

Undersökande frilansjournalist och OSINT-entusiast. Med innovativa arbetsmetoder, som digitalt wallraffande, har My bland annat kartlagt hur extrema grupper använder nätet för att radikalisera unga.

Porträtt av Mikael Klintman.

Mikael Klintman

Professor i sociologi på Lunds universitet. Hans forskning och undervisning fokuserar på hur konflikter mellan olika gruppers motstridiga verklighetsbeskrivningar kan förebyggas och hanteras.

Jutta Haider

Professor i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon forskar, skriver och undervisar om källkritik i dagens datafierade och polariserade samhälle och om hur meningsskapande om miljöfrågor omformas genom kommersiella algoritmer och Generativ AI.

Porträtt av Fredrik Stiernstedt.

Fredrik Stiernstedt

Professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Han forskar bland annat om mediemisstro och antimediepopulism.

Alicia Fjällhed

Forskare på Totalförsvarets forskningsinstiut som har fokuserat på kommunikationens roll i demokratier under kris och krig. Framförallt har hon fokuserat på etiska gränsdragningar, om varför vi förstår desinformation som oetiskt och hur man kan skapa ett etiskt bemötande.

Porträtt av Andrea Liebman.

Andrea Liebman

Senior analytiker på Myndigheten för Psykologiskt Försvar. Andreas Liebman leder arbetet med Digitala Hubben på Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF). Hennes analysarbete berör AI, sociala medier och otillbörlig informationspåverkan.

Arrangörer

Internetstiftelsens logga.

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Det gör vi bland annat genom vår folkbildande sajt internetkunskap.se.

Källkritiksbyråns logga.

Källkritikbyrån

Källkritikbyrån är ett svenskt faktagranskarinitiativ som startades 2020. Bakom Källkritikbyrån står de tre grundarna av Viralgranskaren på Metro, ett projekt som bland annat vunnit Stora journalistpriset och Årets folkbildare.