Lär dig att syna bluffar och lögner på internet – ny guide om källkritik på nätet
I en vardag där alla som vill kan publicera information via nätet och i sociala medier ökar kravet på kunskap om källkritik. Internetstiftelsen i Sverige, IIS, släpper därför en ny guide om källkritik. Syftet är att ge grundläggande verktyg och metoder för att kunna bedöma och hantera källor på nätet. Guiden presenteras i samarbete med Viralgranskaren.
Efter valet i USA har Google och Facebook presenterat olika förslag för att få bukt med fejknyheter, exempelvis utesluta sajter som sprider påhittade nyheter från annonssystem. Hur detta kommer att genomföras i praktiken återstår att se, men det finns redan nu saker du själv kan göra. Öva upp ditt källkritiska tänkande – lär känna källorna du delar och låt ingen lura dig! Till din hjälp finns nu en ny guide om källkritik på nätet som Internetstiftelsen i Sverige (IIS) och Viralgranskaren på Metro släpper tillsammans.
— Fler behöver ställa sig frågan om vem som är avsändare eller vad som är syftet med en text när den delar vidare något på nätet. Är källan det den utger sig för att vara? Vad vill avsändaren? Vad är syftet med den här webbplatsen? Vi anser att fler behöver bli bättre på att hantera källkritik på nätet och därför släpper vi den här guiden, säger Kristina Alexanderson, chef för Internet i skolan, IIS.
I guiden lär du dig om internets uppbyggnad, vad en källa är och checklistor för att försöka granska en källa kritiskt. Källkritik i vardagen handlar om att ständigt ifrågasätta det du ser. Guiden tar upp vinklad information, vilseledande påståenden, viralsajter, lurendrejare, rykten och förtal.
IIS släpper den nya guiden om källkritik tillsammans med Viralgranskaren, ett folkbildande projekt på tidningen Metro, vars syfte är att granska påståenden som får stor spridning i sociala medier och att främja källkritik på nätet. 2014 tilldelades Viralgranskaren Stora journalistpriset, i kategorin Årets förnyare och utnämndes 2015 till Årets folkbildare av föreningen Vetenskap och folkbildning.
— Tro inte på saker som står på nätet – kolla upp dem i stället! På så vis undviker du att sprida vidare bluffar och lögner till dina kompisar och lär dig samtidigt hur man gör. Det tar inte så lång tid och det är väldigt roligt att viralgranska, säger Åsa Larsson, redaktör på Viralgranskaren.
Kort checklista för att utvärdera en webbplats:
- Vem är avsändaren? Vem står bakom källan?
- Varför är källan skapad? Vad är syftet med webbplatsen?
- Vilken är målgruppen?
- Kan du få den här informationen från andra ställen?
- Vilka andra webbplatser eller webbsidor länkar till den sajt du undersöker?
För mer information och för att läsa hela guiden om källkritik på nätet, gå in på https://internetstiftelsen.se/kunskap/rapporter-och-guider/
För ytterligare information:
Kristina Alexanderson, författare till guiden och ansvarig för IIS skolsatsningar
E-post: kristina.alexanderson@internetstiftelsen.se
Åsa Larsson, redaktör på Viralgranskaren