• Barnen och internet 2019

    Med Barnen och internet 2019, som är en delrapport av Svenskarna och internet, vill Internetstiftelsen bidra med fakta och insikter om hur barns och ungas användning av internet utvecklas, såväl i hemmen som i skolan. Publicerad 2019-11-25.

  • Svenskarna och internet 2019

    Med Svenskarna och internet 2019 vill vi bidra med fakta och insikter om hur användningen i Sverige utvecklas, och förutsättningar till att digitaliseringen sker på välinformerad grund. Publicerad 2019-10-15.

  • Skolbarnen och internet 2018

    Skolan har en stor och viktig utmaning framför sig för att alla barn ska få likvärdig digital kompetens och spelar en avgörande roll för att utveckla elevers medvetna användning av internet. Detta är ett arbete vi på Internetstiftelsen ständigt jobbar för att stödja, bland annat genom den här undersökningen. Publicerad 2018-11-16.

  • Svenskarna och internet 2018

    Materialet i denna rapport baserar sig på Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet 2018.  Sedan år 2000 har World Internet Institute samlat in data om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik samt hur detta påverkar enskilda individer, familjer och samhället. Publicerad 2018-10-03.

  • Svenskarna och internet – Valspecial 2018

    Internet har blivit en allt viktigare källa att vända sig till för att hitta politiskt information. Internetstiftelsen släpper därför Valspecial 2018 som är en del av undersökningen Svenskarna och Internet. Publicerad 2018-06-25.

  • PTS mobiltäcknings- och bredbandskartläggning 2017

    Post- och Telestyrelsen (PTS) har i uppdrag att följa tillgången till bredband och mobiltäckning i alla delar av landet. Den här rapporten redovisar tillgången till och utbyggnaden av fast och mobil bredbandsinfrastruktur per den 1 oktober 2017. Publicerad 2018-04-05.

  • E-barometern 2017

    PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Publicerad 2018-04-05.

  • Mediebarometern 2017 – De första resultaten

    Medier tar en stor plats i vår vardag och fyller en viktig funk- tion för information och underhållning. Under 2000-talet har den teknologiska utvecklingen medfört nya förutsättningar för såväl medierna som för medieanvändarna. Publicerad 2018-03-15.