13 MARS KL. 14:30–16:30

Desinformation, propaganda och lögner – så sprids falska berättelser på nätet

Tack till alla som deltog! Eventet finns textat och går att se på vår Youtube-kanal.

Om eventet

Var med och lär dig om hur falska berättelser om verkligheten sprids på nätet, vem som sprider dem och varför.

  • Ta del av erfarenheter och lärdomar från verksamheter som drabbats av desinformationskampanjer
  • Få kunskap om hur falska berättelser om verkligheten sprids på nätet
  • Lär dig mer om hur informationspåverkan från främmande makt ser ut och varför

Eventet riktar sig till alla som jobbar för att öka informationskunnigheten och bygga motståndskraft mot informationspåverkan, både hos befolkningen och i den egna verksamheten.

Ett perfekt tillfälle att få nya kunskaper och omvärldsbevakning för dig som är lärare, bibliotekarie, anställd inom offentlig förvaltning, verksamhetsansvarig, beslutsfattare, eller arbetar med kommunikation, säkerhet och beredskap.

Program (cirkatider, kan komma att ändras)

14:30

Hej och välkomna

Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen och Björn Appelgren, eventets moderator, hälsar välkomna och inleder dagen.

14:35

Att nationellt och lokalt möta en global desinformationskampanj.

Under de senaste två åren har Sverige mötts av den största desinformationskampanjen i sin historia. Genom falsk information om att socialtjänsten i Sverige omhändertar barn på felaktiga grunder har desinformation spridits globalt och skapat demonstrationer i Sverige, ökat oron hos barn och föräldrar och orsakat att tilliten till socialtjänsten har minskat. Socialstyrelsen har i uppdrag att bemöta och motverka desinformationskampanjen, Linda Corsvall – kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen, delar med sig av erfarenheter och lärdomar.

15:00

"Sverigebilden" i tusental – narrativ med blixtsnabb spridning

I januari 2022 briserade den största informationspåverkanskampanjen som någonsin riktats mot Sverige. Svenska institutet analyserar bilden av Sverige utomlands och kommunicerar Sverige i sociala medier runt om i världen. Sofia Bard, chef för Sverigebildsanalys och Lena Allerstam, chef för global kommunikation på Svenska institutet, berättar om varför Sverigebilden är viktig, vilka narrativ och budskap som spridits om Sverige de senaste åren och de möjligheter som sociala medier ger i bemötandet av desinformation.

15:25

The rise of Information Warfare*

Information is often considered not just a tool of war, but a theatre that warfare happens within. But as conflict extends from fields and airspaces to blogs and trending boxes, what does that mean for Sweden, and those responsible for protecting democracies and democratic values? Presented by Carl Miller, Founding Partner CASM Technology.

*på engelska (kommer textas i efterhand)

15:50

Weaponization of everything – How Russian propaganda uses local contexts in EU*

Hur ser Rysslands informationspåverkan ut i Sverige jämfört med andra delar av EU och varför skiljer den sig åt? Maryna Vorotyntseva, senior expert på NATO Stratcom, delar sina observationer av rysk propaganda i olika länder.

*på engelska (kommer textas i efterhand)

16:15

Avslutande samtal

Jack Werner, journalist, författare och grundare av Källkritikbyrån, reflekterar kring det vi hört och pratar om hur man som internetanvändare kan navigera i det digitala informationslandskapet.

Eventet visas på Youtube och kommer kunna ses i efterhand.

Medverkande

Bedragare utnyttjar julhandeln. Björn Appelgren på Internetstiftelsen ger säkerhetstips.
Moderator

Björn Appelgren

Project Manager och ansvarig digital kompetens för vuxna på Internetstiftelsen, kan svara på frågor om satsningen Internetkunskap samt bland annat ämnena källkritik, desinformation och digital folkbildning.

Pressbild på Jannike Tillå, Vice President Communications and Public Benefit, Internetstiftelsen.
Chef kommunikation och främjande

Jannike Tillå

Vice President Communications and Public Benefit på Internetstiftelsen, med stor kunskap kring svenskars internetvanor, digital delaktighet, barns digitala liv och föräldraskap för barn som är online.

Talare

Linda Corsvall

Linda Corsvall är kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen. Myndigheten har i uppdrag att möta den desinformationskampanj som pågår mot svensk socialtjänst och har arbetat med detta både i sociala medier och genom dialog och möten med olika samhällsaktörer.

Talare

Carl Miller

Carl Miller is the founder of the Centre for the Analysis of Social Media at Demos in 2011 and CASM Technology in 2014, and has spent the last decade researching social media intelligence (SOCMINT), extremism, online electoral interference, radicalisation, digital politics, conspiracy theories, cyber-crime, and Internet governance.

Talare

Maryna Vorotyntseva

Maryna är senior expert på NATO Stratcom Centre of Excellence, hon har tidigare arbetat på Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council of Ukraine och har sedan 2004 forskat om rysk propaganda mot Ukraina.

Porträtt av Sofia Bard från Svenska Institutet.
Talare

Sofia Bard

Sofia Bard är chef för Sverigebildsanalys på Svenska institutet med ansvar för analys av uppfattningen om Sverige och informationsflöden om Sverige i media och sociala medier.

Talare

Lena Allerstam

Lena Allerstam är chef för global kommunikation på Svenska institutet med ansvar för Sveriges officiella kanaler på arabiska, engelska och ryska. 

Porträtt av Jack Werner
Talare

Jack Werner

Jack är journalist med intresse för moderna vandringssägner. Han är en av grundarna bakom faktagranskarinitiativen Viralgranskaren och Källkritikbyrån, programledare för Creepypodden på Sveriges radio och har skrivit ett flertal böcker.

Arrangörer

Internetstiftelsens logga.

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Det gör vi bland annat genom vår folkbildande sajt internetkunskap.se.

Källkritiksbyråns logga.

Källkritikbyrån

Källkritikbyrån är ett svenskt faktagranskarinitiativ som startades 2020. Bakom Källkritikbyrån står de tre grundarna av Viralgranskaren på Metro, ett projekt som bland annat vunnit Stora journalistpriset och Årets folkbildare.

Samarbetspartners

Socialstyrelsens logo

Socialstyrelsen

Vårt uppdrag är att bidra till en god och jämlik hälsa, vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Svenska institutets logga

Svenska institutet

Vårt uppdrag är att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling.

Mediemyndigetens logga

Mediemyndigheten

Mediemyndigheten ska verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet.

FOI:s logga

FOI

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, forskar bland annat på ämnen som desinformation, informationspåverkan och strategisk kommunikation. 

Sveriges kommunikatörers loggor.

Sveriges kommunikatörer

Sveriges Kommunikatörer är medlemsorganisationen för alla kommunikationsexperter och blivande kommunikationsproffs.

Unionens logga.

Unionen

Fackförbundet för alla tjänstemän i det privata arbetslivet. Alla utbildningar och alla befattningar, i alla former och på alla nivåer är välkomna. Vi tror på att samla alla krafter på arbetsplatsen i samma fackförbund.

Medier och demokratis logga.

Medier & demokrati

Medier & demokrati är en nationell samverkansplattform vid Lindholmen Science Park. I fokus är forskning och innovation med inriktning på medier, det offentliga samtalet och demokratin.

Journalistförbundets logga.

Journalistförbundet

Journalistförbundet är yrkes- och fackförbundet för dig som arbetar i den svenska mediebranschen. Vi är cirka 13 700 medlemmar.

Dataföreningens logga.

Dataföreningen

Dataföreningen är en ideell och oberoende intresseorganisation. Vår vision är ett hållbart, demokratiskt och humanistiskt samhälle, där digitaliseringen ger alla möjlighet att påverka och förbättra sina liv.

DIK:s logga

DIK

Facket för dig som jobbar i kultur, kommunikation eller kreativ sektor. Med över 20 000 medlemmar påverkar vi samhället, förhandlar löner, erbjuder juridisk hjälp och försäkringar och vägleder dig när du söker jobb.

Aktuell säkerhets logga

Aktuell säkerhet

Din ultimata källa för banbrytande insikter, expertanalyser och de senaste inovationerna inom det ständigt föränderliga säkerhetslandskapet.

Combitechs logga

Combitech

Combitech säkerställer att verksamheter, samhällen och vårt totalförsvar står stadiga inför framtidens utmaningar.

4C Strategies logga.

4C Strategies

4C Strategies grundades 2000 och är en ledande global leverantör av mjukvarulösningar och expertrådgivning för krisberedskap, samhällssäkerhet och övning.

Futurions logga.

Futurion

Futurion är tjänstemännens tankesmedja för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter.

Region Östergötlands logga

Biblioteksutveckling Östergötland

Vårt uppdrag är att arbeta för att alla i Östergötland ska ha en jämlik tillgång till medier, information och biblioteksservice av god kvalitet.

Vi måste pratas logga

Vi måste prata

ViMåstePrata är en demokratisatsning inom folkbildningen. Vi erbjuder bildningsinsatser och gemenskap kring frågor som kräver fördjupning, samtal och samling.