Payal Arora studerar digitaliseringen hos världens fattigaste och vad som händer när nästa miljard människor tar steget ut på nätet. I november talar hon på Internetdagarna.

När vi tänker på internet är det ofta i form av ett enda sammankopplat nätverk, där kultur sprids och idéer färdas obehindrat. Och det stämmer kanske till viss del, men hur internet uppfattas och används kan skilja sig åt ordentligt mellan olika delar av världen. En som vet det mesta om detta är Payal Arora, professor och författare samt en av huvudtalarna på den helt digitala konferensen Internetdagarna. Vi har ringt upp henne för en kort pratstund inför framträdandet i november.

– När jag har rest runt och talat inför publik i Europa och USA har jag insett att många vet ingenting om hur nätet ser ut på andra sidan jordklotet. På Internetdagarna vill jag ge en kort inblick i vad som skiljer internetanvändare på exempelvis landsbygden i Kina från de i en storstad i Europa, säger Payal Arora.

Sverige är visserligen ett av världens mest uppkopplade länder, och användningen av digitala tjänster är mycket stor. Men vår befolkning är liten, och i länder som Kina och Indien finns redan idag flest internetanvändare i världen. En enorm mängd människor är nu på väg att koppla upp sig för första gången, något som brukar kallas för ”the next billion users” – nästa miljard användare.

I Kinas storstäder tycker man att människor på landsbygden ligger efter med tekniken, och betraktar dem som andra klassens medborgare. Men även kinesiska bondefamiljer mimar till Justin Bieber på Tiktok.

Payal Arora

Payal Arora har ägnat en stor del av sin akademiska karriär åt att studera hur digitaliseringen påverkar världens allra fattigaste, och vad som händer när många som tidigare inte haft råd nu får möjlighet att börja använda nätet. I en lång rad artiklar och böcker har Arora beskrivit den stundande förändring som internet står inför. Bland annat handlar det om den mix som uppstår när lokala trender och fenomen får global spridning. Payal Arora lyfter Kina som exempel, ett stort land med många invånare och enorma inbördes skillnader.

– I Kinas storstäder tycker man att människor på landsbygden ligger efter med tekniken, och betraktar dem som andra klassens medborgare. Men även kinesiska bondefamiljer mimar till Justin Bieber på Tiktok. Vissa saker skiljer sig åt, men annat har vi gemensamt i vår nya globala kultur. I min presentation vill jag visa på både skillnader och likheter mellan världsdelarna på nätet.

Payal Arora är en av huvudtalarna på Internetdagarna i november.

Övervakning en icke-fråga

Internet är alltså en teknologi som både kan sprida gemensamma kulturfenomen och avslöja djupa inbördes skillnader i perspektiv och värderingar. Ett exempel på det senare är frågan om övervakning och datainsamling. I västvärlden betraktas övervakning oftast som något negativt, och känslan av att vara övervakad av staten väcker obehag. Enligt Arora är detta helt annorlunda i länder som Kina och Indien.

– Många av de frågor som skapat störst debatt kring internet här i väst ser man helt annorlunda på i de länderna. Ordet ”övervakning” har ju blivit något av ett skällsord i den här delen av världen, men i många länder är det en icke-fråga. I Indien kan känslan av att någon ser vad du gör vara en trygghet – någon som kan bevittna ett brott mot dig på nätet, eller att din granne kan ha koll på vad som sker på din gata.

Payal Arora föddes själv i Indien, men flyttade till USA som tonåring. Idag har hon Europa som bas, där hon är professor på det ansedda Erasmusuniversitetet i Rotterdam. En bra grund för att förstå och dela med sig av skillnaderna mellan olika världsdelar alltså, erfarenheter som Arora lovar att dela med sig av på Internetdagarna i november.

Fakta om Payal Arora

  • Har examen från de amerikanska Ivy League-universiteten Harvard och Columbia.
  • Har varit konsult åt både världsorganisationer som UNESCO, storföretag som General Electric och holländska bryggerier.
  • Har försörjt sig som bland annat gatukonstnär, servitris och konsthandlare.
  • En av huvudtalarna på Internetdagarna på tisdag den 24 november, klockan 13.15. Säkra din biljett redan nu.