Hög tid att öppna ögonen för öppna data
Sverige är ett av världens mest digitala länder. Men när det kommer till öppna data har vi hamnat rejält på efterkälken. Hur kommer det sig? Och vad krävs för att vi ska komma ikapp?
Sverige är ett av världens mest digitala länder. Men när det kommer till öppna data har vi hamnat rejält på efterkälken. Hur kommer det sig? Och vad krävs för att vi ska komma ikapp?
Appen som hjälper dig att hitta snabbaste vägen till jobbmötet. Kartan som visar var närmaste laddstople finns. Eller sajten som avslöjar vattenkvaliteten i kommunens badsjöar. Öppna data är nyckeln till massor av smarta tjänster och information.
Tv-tittarna, radiolyssnarna och tidningsläsarna blir äldre, samtidigt som de internetbaserade alternativen växer kraftigt bland yngre. Den nya trenden när streamingtjänster som Netflix och Spotify tävlar om att bli bäst är att paketera olika typer av innehåll i samma tjänst.
De stora sociala medier-drakarna tappar eller slutar att växa. Nu förutspår experter en ny trend för hur vi svenskar vill använda sociala medier.
Elektroniska lås, röststyrda hemlarm och smarta högtalare. Inför Black Friday står smarta prylar högt upp på mångas inköpslistor, och över hälften av svenskarna äger redan minst en uppkopplad pryl enligt Svenskarna och internet 2019. Men är vi verkligen mogna för smarta hem?
Internetstiftelsens rapport Barnen och internet visar att många föräldrar saknar kunskap om barnens digitala liv, som föräldrar till högstadiebarn där bara en tredjedel är väl insatta. Och bara strax över hälften av föräldrarna till mellan- och högstadiebarn känner till de flesta som deras barn kommunicerar med på nätet.
Idag använder drygt hälften av svenskarna digitala sjukvårdstjänster, för att boka tid på vårdcentral eller förnya recept. Men vårdapparna som ersätter läkarbesök har inte slagit igenom på bred front.
Förr var dataspelande något som utövades i ensamhet framför en skärm. Sedan dess har spelandet utvecklats och idag är det vanligt att titta på andra som livesänder sitt spelande. En femtedel av alla internetanvändare i Sverige gör det, enligt Svenskarna och Internet 2019. Men vad är det som lockar?
Årets Code Week-utmaning är avslutad, och tusentals elever har provat på programmering genom Digitala lektioner. Över 50 000 kronor har också samlats in till Unicef.
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om våra olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet. Mer kunskap helt enkelt!
I vårt nyhetsbrev kan du läsa mer om våra olika satsningar som exempelvis Internetkunskap, Internetmuseum och rapporten Svenskarna och internet. Mer kunskap helt enkelt!