Gärna programmering i skolan, men hur?

Av Måns Jonasson den 1 april, 2015

Det är lätt för politiker att försöka plocka poäng på att verka vara moderna genom att föreslå programmering som obligatoriskt skolämne för barn. Det som är svårt, det är att göra det på ett sätt som faktiskt ger resultat.

Måns ger instruktioner till en av deltagarna på ett av våra Barnhack.

Efter att Moderaterna lanserat ett förslag om att göra programmering till ett obligatoriskt skolämne är det än en gång dags att diskutera programmering i skolan, ett ämne jag bloggade om redan för ett och ett halvt år sedan.

Då argumenterade jag för att programmering visserligen är ett väldigt bra sätt att ge barn möjligheten att gå från att vara konsumenter till att bli producenter i vår digitala värld. En djupare insikt i hur datorer agerar är mycket värdefull kunskap i ett samhälle som redan idag genomsyras av robotar och datorisering. Och fler datorer kommer det att bli i framtiden när i princip varenda pryl du äger kommer att ha inbäddade datorer, och programmeringslogik kommer att styra din vardag.

Det var av denna anledning jag drog igång våra Barnhack, något som med tiden växt till ett område Internetstiftelsen satsar på. Det har även inneburit ett flertal guider, filmer med programmeringskurs och mycket annat.

Stor efterfrågan på kunskap

Vad har hänt på de snart två år som gått sedan jag började hålla kurser i Barnhack? Tyvärr inte så mycket – det är fortfarande väldigt långa köer till mina hack, och efterfrågan på mer kunskap är väldigt stor. Många föräldrar oroas över att deras barn tillbringar för mycket tid framför datorer, mobiler och surfplattor, en oro som jag och många med mig anser vara till största delen obefogad. Datorer och internet är en enormt viktig del av våra barns liv idag, och i framtiden kommer de om möjligt att vara ännu viktigare. I mina ögon kan våra barn inte få en bättre start än de får genom att bli kompetenta internetanvändare, och duktiga på att använda teknik. Barnen blir mer allmänbildade och får en bättre kontakt med sin omvärld med hjälp av datorer än utan. Elza Dunkels skriver klokt om detta här.

Lärare måste ha kunskap

Verkligheten i skolan ser dock på många håll väldigt annorlunda ut. Faktum är att det finns ett enormt glapp mellan barnens digitala vardag utanför och innanför skolans väggar. Hemma har många barn fri tillgång till all världens kunskap genom sina digitala enheter – med hjälp av video, ljud och bild kan de lära sig långt mer än gamla tiders skolböcker kunde förmedla. Men i skolan har de lektioner utan datorstöd, lärare som i många fall saknar kompetens och kunskap att använda digitala verktyg, och i värsta fall lärare som helt anser att datorer inte bör finnas i skolan alls.

Det här glappet gör att skolan riskerar att hamna i bakvattnet i framtiden. Hur långt kan vi gå innan barnen helt anser skolan vara irrelevant och värdelös, inte på det sätt som barn alltid tyckt att skolan är tråkig, utan med verkligt fog för åsikten att man lär sig mindre i skolan än utanför? Vi står därför inför enorma utmaningar. Digitaliseringen av skolan går för långsamt, och nyckeln till framgång är så klart inte bara att prata vackert om vikten av programmering i lågstadiet, och inte heller bara en rejäl satsning på fler datorer och plattor i skolorna (även om det självklart också behövs), utan ett stort omtag av digitalteknikens roll i utbildning. Lärare måste få fortbildning, lärare måste få egna plattor och datorer, lärare måste få tid att på egen hand upptäcka hur smart, roligt och enkelt det är att inkorporera internet, programmering och datorer i lärandet.

Tyvärr är det lätt för politiker att försöka plocka poäng på att verka vara moderna genom att föreslå programmering som obligatoriskt skolämne för barn. Det som är svårt, det är att göra det på ett sätt som faktiskt ger resultat.

Guider och Barnhack

Vi på Internetstiftelsen gör vad vi kan för att underlätta för lärare att lyfta in programmering i sina kursplaner. Vi har tagit fram ett antal kurser som lärare kan använda sig av online, via vår kursportal för Webbstjärnan. Där finns bland annat mina videokurser i programmering för barn. Vi har stöttat projektet Teacherhack via Internetfonden. Och via vår tjänst Skolfederation vill vi förenkla den digitala vardagen i skolorna genom att göra det enklare att använda digitala tjänster och läromedel.

För dig som vill använda påsklovet till att på egen hand sitta med dina (eller andras!) barn och lära er programmering på ett enkelt sätt går det bra att ladda ner mina guider i Scratch – de är gratis. Det går också att följa dem på YouTube om man hellre vill det. Och jag fortsätter att hålla Barnhack löpande här på kontoret. Om du vill få mejl när det är dags för anmälan till framtida Barnhack, anmäl dig på vår mejlinglista här, och kryssa i ”Barnhack” (Not. 2019: Vi håller inga Barnhack längre).

Läs mer: