Kunder kontaktas ibland av olika företag som försöker sälja dem domännamn de redan äger, men under en annan toppdomän. Dessa företag använder ofta tidspress och anger priser som är högre än vad som är vanligt. Kunderna får ofta höra att någon annan är intresserad av domännamnet, och att om de inte agerar snabbt, kommer den andra parten att registrera det istället.
Som innehavare av ett domännamn kan detta innebära att man blir kontaktad per telefon eller via e-post av något av de företag som använder oseriösa metoder och blir erbjuden att köpa domännamn under de generiska toppdomänerna .com, .net och .org.

Lär dig mer på Internetkunskap
Internetkunskap är en satsning från Internetstiftelsen med vardagskunskap om internet och digitala tjänster. Här kan du lära dig mer om personlig integritet på nätet och hur du gör för att bli en mer medveten användare. Klicka på rubriken för att läsa mer.
Säljaren hävdar att de har en annan kund som är intresserad av domännamnet men påstår att de är skyldiga att först erbjuda dig domännamnet eftersom du har samma domännamn under .se eller .nu.
Det förekommer även massutskick av fakturor till domäninnehavare som är företag eller annan juridisk person. Dessa fakturor kan misstas för en förnyelse av en tjänst som du redan har, till exempel webbhosting, men är bara en hög kostnad med oklart värde.

Registrera .se-domän när du registrerar nytt bolagsnamn
Sedan flera år har vi uppmärksammat registreringar av .se-domäner, där domännamnen helt överensstämmer med nya bolagsnamn som registrerats och kungjorts bara några dagar tidigare. Det är därför viktigt att komma ihåg att även registrera domännamn i samband med att nya bolagsnamn registreras. Här har vi samlat tips inför valet av domännamn.
Kända aktörer som använder oseriösa metoder
Företags- och verksamhetsnamn som för närvarande använder sig av oseriösa metoder framgår bland annat på Svensk Handel Varningslistan.
Internetstiftelsen och våra registrarer (återförsäljare) samarbetar i syfte att tillsammans verka för en positiv utveckling av internet i Sverige, till nytta för användare och samhället i stort.
Det är Internetstiftelsens rekommendation att våra registrarer inte samarbetar med företag som använder sig av oseriösa metoder med hänvisning till Internetstiftelsens registraravtal punkt 2.5.
Checklista - Så skyddar du ditt företag mot domänskojare
- Var på din vakt om du upplever domännamnförsäljaren som oseriös. Kolla upp om säljaren är en återförsäljare till Internetstiftelsen.
- Informera dig om aktuella priser på domännamnsmarknaden.
- Kartlägg din verksamhets behov av flera domännamn, till exempel för specifika varumärken eller produktnamn.
- Minska risken för "fulregistreringar" – köp upp domäner med felstavningar av ditt varumärke.
- Identifiera vilka marknader du vänder dig till och registrera relevanta domäner.
- Ta del av andras erfarenheter av domänskojare i material från Svensk Handel och Konsumentverket.
- Om en tvist uppstår – använd Internetstiftelsens Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF).
Om du blir lurad
Har du väl accepterat innebörden i ett avtal, hur tokigt innehållet än är, har du som är företagare i regel små chanser att undkomma konsekvenserna av uppgörelsen. Om du undertecknat beställningen eller kontraktet är det särskilt svårt att få det hävt.
Telefonskojare spelar ofta in delar av samtalet där du som kund verkar acceptera avtalet, men de utelämnar alltid den hotfulla och utpressande kontexten som föregått avtalsförbindelsen. Dessa ljudfiler används sedan ofta av bedragarna vid krav på betalning.
Trots att bedragarna ofta har ett juridiskt bindande avtal och registreringsuppdrag, är det mycket vanligt att de fakturerar kunden utan att faktiskt utföra tjänsten eller registrera de aktuella domännamnen. Du kan själv kontrollera om de fakturerade domännamnen har registrerats och/eller om du är den registrerade ägaren. Om inte, rekommenderas det att du själv registrerar domänen genom en återförsäljare du själv väljer.
Om du däremot aldrig har samtyckt till det som du anmodas betala för eller om det inte blivit utfört enligt avtalet, bör du resolut avvisa affären. Privatpersoner åtnjuter ett något starkare skydd och det finns registrarer som erbjuder sina privatkunder en ångerperiod.
Det finns åtgärder du kan vidta om du blivit lurad, särskilt om det finns skäl att misstänka att det som inträffat kan röra sig om bedrägeri, brott mot upphovsrättslagen eller någon annan straffbar handling. Det är dock inte olagligt att ta överdrivna priser för sina tjänster.
Bestrid fakturan
Om du får en felaktig faktura från en domänskojare kan du bestrida den, det vill säga vägra att betala. Det är dock viktigt att du först säkerställer att du inte har tackat ja till erbjudandet. Reglerna och tillvägagångssätten skiljer sig något mellan företag och privatpersoner. Därför är det bäst är att du besöker Svensk Handels webbplats (för företag) eller Konsumentverkets webbplats (för privatpersoner) för fullständig information om hur du bör gå tillväga.
Ring aldrig upp domänskojaren och försök häva ett avtal eller bestrida en faktura. Det förekommer nämligen att domänskojarna spelar in samtalet och sedan manipulerar inspelningarna.
Det finns några viktiga huvudregler att ta fasta på. Ring aldrig upp domänskojaren och försök häva ett avtal eller bestrida en faktura. Det förekommer nämligen att domänskojarna spelar in samtalet och sedan manipulerar inspelningarna. Sköt all kommunikation via post. (Skicka kopior av den felaktiga fakturan och inte originalet.)
Får du ett krav på fakturan behöver du inte göra något eftersom du redan bestridit fakturan. Skickas ärendet till inkasso måste du dock bestrida fakturan på nytt. Då gör du det direkt till inkassoföretaget som driver ärendet. Polisen har tillsammans med bland annat Kronofogden och Svensk Handel tagit fram ett dokument som hjälper dig och som du hittar på webbadressen bestrid.nu.
Tillhör du en bransch- eller yrkeskårsorganisation kan du i vissa fall få juridisk hjälp från den att driva ett ärende avseende bestridande av faktura.
Polisanmäl!
Om du får en faktura för en tjänst eller vara som du inte har beställt ska du, efter att ha kontrollerat sakförhållandena, polisanmäla avsändaren för bedrägeri. Ring aldrig upp vederbörande, utan sköt all kommunikation via post (se ovan). Sammanställ och arkivera varje dokument som hör till bedrägeriförsöket för att ditt bevisläge ska vara så bra som möjligt vid en eventuell rättegång.
Anmäl tveksamma affärsmetoder
Om du har blivit utsatt för ett försök till eller ett fullbordat domänskojeri kan du hjälpa både andra och dig själv genom att kontakta Svensk Handel, Förenade Bolag eller, som privatperson, även Konsumentverket. Där kan du tipsa om företag eller individer som använder tveksamma affärsmetoder på domännamnsmarknaden
Det är även klokt att kontakta din branschorganisation eller intresseförening, om du är medlem i en sådan. Erfarenheter visar nämligen att domänbedrägerier ofta sprids snabbt och drabbar hela branscher samtidigt.
Kontroll av felaktiga eller bristfälliga innehavaruppgifter
Om Internetstiftelsen uppmärksammas på – eller misstänker – att felaktiga innehavaruppgifter förekommer, kontaktas registraren med en begäran om att verifiera innehavaren och korrigera uppgifterna, i enlighet med Internetstiftelsens registreringsvillkor.