• Algoritmernas betydelser inom olika områden

    Algoritmerna är en del av vår kultur, vilken i allt större utsträckning är en individualiserad konsumtionskultur byggd på konkurrens, efterfrågan och utbud. Kulturen är inbyggd i algoritmerna, liksom algoritmerna är inbyggda i vår kultur. Ibland märks det tydligare som med Facebook, Amazon, Netflix eller Uber. Ibland är det mer dolt som med Google.

  • Synlighet

    Att producera information för webben betyder att anpassa utformningen för att synas och för att vara lätt att hitta. Det görs på många olika sätt av professionella webbutvecklare, app-utvecklare, online-redaktörer eller andra som är utbildade för detta.

  • Informationsinfrastruktur

    Internets infrastruktur kan sägas bestå av olika lager som är beroende av varandra. Underst finns de tekniska förutsättningarna som master, serverhallar och inte minst fiberoptiska kablar. Ovanpå den fysiska infrastrukturen finns ett annat lager som utgörs av internet­operatörer, tjänster som de tillhandahåller och standarder de förhåller sig till. På toppen av de båda finns den del av infrastrukturen som består av användarens utrustning, tjänster som används och de data dessa innehåller. Det är den sistnämnda infrastrukturen som är i fokus för detta kapitel.

  • Algoritmer och data

    Data utgör grunden för vad algoritmer arbetar med och därmed för vad vi tar del av på nätet. I detta kapitel redogör vi för olika sätt att beskriva data och var dessa data kommer ifrån. Avslutningsvis diskuterar vi i vilken utsträckning som vi användare kan kontrollera de data vi lämnar ut om oss själva och det vi gör på nätet.